- Project Runeberg -  Har Hegel öfvervunnit Dualismen? Akademisk Afhandling /
39

(1851-1853) [MARC] Author: Carl Yngve Sahlin With: Sigurd Ribbing
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

bestäm m a d et konkreta såsom e tt förmedladt om edelbart. D etta
om edelbara är dock icke mera det rena varat. Det bar ge-
nom sir) förm edling vunnit ett innehåll. Om detta om edelbara
gäller således icke, hvad som utsädes om det första om edelbara
nem ligen a tt det ju st i följd af sin om edelbarhet icke kan hafva
någon bestäm ning, hvarken inom sig, eller i förhållande till
annat ’). Då d et är genom förmedling, som det om edelbara
und erg ått denna förändring, så är det i blifvat vi hafva att
söka grunden till varats konkretion. Då blifvat är enhet af
åtskilda, så är det konkret. Det är det första konkreta och ju
konkretare dess m om enter blifva, desto konkretare blifver äfven
blifvat sjelft 2). D et konkreta är således dels varande kon-
kret, dels blifvande konkret. Det • är i förra fallet hvilande
enhet, om edelbarhet, i sednare fallet förmedling eller sig rörande
enhet. Då nu det konkreta först fram träder såsom blifva och
sedan öfvergår till hvilande enhet i tillvaron, så hafva vi att
undersöka, om denna öfvergång låter ur blifvat härleda sig.
D enna öfvergång sker enligt Hegel derigenom att vara
och intet i blifvat försvinna och blifvat, som beror på dessa
m om enters åtskilnad, sjelft derigenom försvinner. R esultatet är
således e tt försvunnet, men detta är icke intet, utan den hvi-
lande enkla enheten af vara och intet, ty den är resultat af
vara och intet. Denna enhet är tillvaron a).
För a tt pröfva riktigheten af denna slutföljd erinra vi oss
a tt v arat och intet endast i blifvat äro verkligen åtskilda.
Fasthållas de såsom om edelbara så är deras åtskilnad blott
potentiel. Fråga vi nu hvad vara och intet blifva, så veta
vi a tt de öfvergå i hvarandra. Resultatet är således a tt varat
1) Dieses Unendliche als In-sich-ZurUckgekchrtsein, Beziehung seiner
auf sich selbst, ist Sein, aber nicht bcstimmung§!9§§f f?!,slr;?‘’lns Se>n, denn
es ist gesetzt, als negirend die Negation; es ist somit auch Dasein, denn cs
enthält die Negation überhaupt, somit die Bestimmtheit. P. a. st. p. 155.
2) Das W erden ist der erste konkrete Gedanke. H. W . B. f>. p. 175»
Jfr pag. 177.
3) Jfr H. W . B. 3. pag. 1<03 o. 104 och B. (i. pag. 177.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 19:16:27 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/scyhegel/0045.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free