- Project Runeberg -  Evangeliets segertåg genom världen /
35

(1902) [MARC] Author: Henry Ussing Translator: Pontus Sjöbeck
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - II. Den evangeliska missionens första uppspirande - A. Den första tidens brist på missionsblick - Den lutherska ortodoxien

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

- 35 -

eller mindre begränsadt teoretiskt erkännande af missionen) är det
stora flertalet af lutherske dogmatici motståndare till missionen, så
snart denna öfverskrider landsherrens skyldighet.

Den tyske riksgrefven Truchsess vände sig enligt tidens sed
till teologiska fakulteten i Wittenberg med följande spörsmål:

»Enär tron kommer allenast af predikan, huru kunna då
österlandet, södern och den fjärran belägna västern blifva omvända till
den allena saliggörande tron, då jag icke ser någon bland den
Augs-burgiska bekännelsens anhängare draga dit ut, något som billigtvis
borde ske för att lyda Kristi befallning: Gån ut i hela världen?»

1 ett afgifvet betänkande, som tydligt ådagalägger skillnaden
mellan den tidens och vår tids tankegång, lämnar fakulteten härpå
svar under följande hufvudpunkter:

1). Herrens befallning i Matt. 28 gällde blott apostlarne och
är redan utförd. Apostlarne hafva däremot insatt biskopar och
präster öfver särskilda församlingar (Apg. 14: 23; Tit. 1: 5 m. m.).
Därför »kunna hvarken papister eller lutheraner uppvisa någon gudomlig
befallning att predika i hela världen, utan en hvar är skyldig att
förblifva vid den kyrka, till hvilken han rätteligen kallats».

2). Men frågar man, på hvad sätt österlandet m. m. skall blifva
omvändt, så bör det svaras, att ingen människa kan inför Gud
ursäkta sig med sin ovetenhet, ty Han har uppenbarat sig för
alla människor icke blott i ljuset af den naturliga uppenbarelsen (Rom.
1 2), utan Han har ock upprepade gånger låtit predika — genom
Adam, Noah och de helige apostlarne — för hela människosläktet.

3). Det tillkommer den världsliga öfverheten, som genom
krigets rätt eller andra tillåtliga medel bragt sådana syndare och
okristliga folk under sitt herravälde, att främja den sanna gudstjänsten,
bygga kyrkor och skolor och anställa präster, på det att den sanna
kunskapen om Gud må kunna fortplantas öfverallt.

En helt ensam tidig svala, som ju icke kunde göra någon
sommar, möter oss i Peter Heiling från Lübeck, en jurist, som under
inflytelse af den berömde Hugo Grotius, tyckes det, drog åstad till
Abessinien omkr. år 1634 och lär därstädes hafva verkat i tjugo års
tid till stor välsignelse, till dess han led martyrdöden.

Den första, kraftiga väckelserösten inom den lutherska kyrkan är
en lekman, en österrikisk friherre Justinianus von Weltz (född i
Chemnitz 1621). Alltifrån sin tidiga ungdom gripen af ett lefvande
tros-nit, som säkerligen företrädesvis fått näring genom Johann Arndts
»Sanna kristendom®, satte han som sitt lefnadsmål dessa tvänne upp-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 19:17:18 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/segertag/0051.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free