- Project Runeberg -  Evangeliets segertåg genom världen /
388

(1902) [MARC] Author: Henry Ussing Translator: Pontus Sjöbeck
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - V. Då portarna öppnades - B. Framryckningen - Framryckning i Indien

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

- 388 -

vi böra därför höra något om det samfund, Bramo-Samadj, som
han hade stiftat. Dettas ledare efter hans död, Debendra Nath
Taoore, blef af upplysningen förd ett steg vidare. Ty då
Bramo-Samadj åberopade sig därpå, att den renare religionen funnes i de
gamla Veda-böckerna, egde det missförhållandet rum, att hinduerna
själfve på den tiden alls icke kände sina gamla heliga skrifter. Själfva
sanskritspråket har först af europeiske lärde framdragits och
studerats, och Max Müller och andre vetenskapsmän hafva lärt inderna
att studera sina egna Veda-skrifter. Därför tog sig Debendra nu
före att på allvar studera Veda-litteraturen och kom 1850 till det
resultatet, som gör hans sanningssökande all ära, att de icke kunde
anses för att vara sanningens gudomliga källor. Men i och med att
Bramo-medlemmarne »kapade de gamla ankartågen», började de också
redlöst drifva för vinden och vunno icke stark anslutning.

Det var då, Kesjab Tsjandra Sen (född 1838 i Calcutta) slöt
sig till rörelsen (1857). Han var i viss mån ett religiöst geni,
uppfylld af den gamla indiska dragningen åt Gud, världsförsakelsen och
hängifvandet åt tankens och inbillningskraftens höga flykt. Han blef
1862 prästvigd samt anställd som sekreterare hos Samadj och ingaf
den gamle ledaren mod, så att denne lade bort brahminernas snöre
och förbjöd afgudaceremonier vid sin dotters bröllop. Men då Kesjab
gick ännu längre och tillät en ung man att gifta sig med en flicka,
hvilken redan som barn blifvit »enka» och tillhörde en annan kast,
blef hans parti utstött ur samhället (1864). Debendras parti, Adi (den
gamla) Samadj, blef därefter mera konservativt, men förlorade sitt
inflytande. Kesjab däremot bildade emellertid »Indiens framskridna
Bramo-Samadj» och tilldrog sig snart allmän uppmärksamhet.

Utgången ur ett ortodoxt hinduiskt hem, hade han genomgått
en högre statsskola. De engelske skalderna och filosoferna
intresserade honom mycket. I sin ungdom såg han syner, och efter
långvariga strider och mycken bön hade en flod af ljus uppfyllt hans
själ. Bibeln genomforskade han med stor kärlek, och hans religiösa
tal buro en tydlig prägel af dess ord. Sedan han blifvit det nya
sällskapets ledare, utbreddes dess lärosatser genom tidningar och
flygskrifter hela Indien utöfver, och allas ögon voro riktade på honom,
då han 1866 i Calcutta höll sitt stora föredrag: »Jesus Kristus,
Europa och Asien». Det var ett af lysande vältalighet formadt
loftal öfver Jesus Kristus. »Sägen mig, mina bröder,» utropade han,
»är Jesus af Nasaret, timmermannens son, en vanlig människa?
Finnes en enda själ i denna stora församling, som tvekar att tillerkänna

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 19:17:18 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/segertag/0404.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free