Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - V. Då portarna öppnades - B. Framryckningen - Framryckning i Indien
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
- 393 -
dendomens fasta borg, som uti alla lefnadsförhållanden i Indien
utgör det stora hindret, nämligen kastväsendet. Efter
förhållandenas kraf och missionärernas olika skaplynne har man intagit en
ganska skiljaktig ställning i fråga om denna sak. Sålunda mottog
den nyss omtalade Noble i sin berömda högskola i Masulipatam
endast personer ur de högsta kasterna; men inom skolans väggar
arbetade han med desto större nit på att nedbryta kastfördomarna, och
hvad resultat han uppnådde, kunde man se vid hans jordafärd,
hvarvid en f. d. brahmin, en f. d. sudra, en f. d. paria och en f. d.
musulman samdräktigt buro honom till grafven. I motsats härtill
upptog styresmannen för högskolan i Agra en lärjunge ur de
kastlöse, föraktade »gatsoparne» och fasthöll vid sitt beslut, oaktadt 200
Den kristna högskolan i Madras.
lärjungar lämnade skolan, som trots brahminernas raseri mycket snart
återvann sitt anseende.
Bland andra grenar af missionsarbetet vilja vi först nämna
industrimissionen, som alltifrån 1850-talet utvecklats i stor skala af
Baselsällskapet bland kanareserna (innanför Mangalor på
Mala-barkusten). Under europeisk ledning hafva de infödde väfvarne lärt
att arbeta på stora väfverier och andra fabriker. Själfva fabrikernas
finanser äro oberoende af missionskassan och lämna ett betydande
öfverskott. Arbetet börjar hvarje morgon med Guds ord och bön,
och många hedningar komma därigenom under ständig kristlig påverkan.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>