- Project Runeberg -  Världsfreden /
202

(1900) [MARC] Author: Klas Pontus Arnoldson
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Vårt folk

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Nybrahman-

ismen.

af trä eller bly, samt krans på hufvudet, och doftade af vällukter;
hur händer och fötter färgades med sandelträd, ögonbryn och
panna med andra färger; hur gördeln gnistrade af ädelstenar
O. S. V. (M. Elphinstone, History of India.).

Äfven förlustelser stodo i äldre tider i nära samband med
gudsdyrkan. Skådespelen voro dock efter hand mer och mer
förvärldsligade. Ofta blefvo brahmanernas skenhelighet däri
gisslad. Att åtskilliga slags spel idkades redan i äldre tider, finner
man af Manus lagbok, där förbud förekomma mot tärningspel
och vadhållningar vid tillstälda strider mellan tuppar och gumsar,
äfvensom i de indiska dikterna flerstädes omtalas, hur pänningar
och vapen, ja till och med hustru och barn blifvit bortspelade.
Men hos de forne inderna funnos ock tankeskärpande och
förädlande spel, särskildt schackspelet. Från Indien, där detta är
inhemskt, kom det till perserna, från desse till araberna, så till
spaniorerna och sedermera till det öfriga Europa.

I det hela visar sig den gamla indiska kulturen i dess
särskilda företeelser hafva skridit långt fram om de flesta
forntids-folks kultur. Senare följde under försoffande träldomslif en
seklerlång återgång för Indiens folk. Det ena som det andra
hade ett djupgående samband med religionen.

*



Under sin täflan med buddahläran om herraväldet öfver
Indiens folk genomgick brahmanismen en föryngringsprocess,
som i vissa hänseenden gaf den en helt ny prägel. Den
buddhi-stiska barmhärtighetsidén öfvergick som en pånyttfödande kraft
i den gamla brahmaläran. Såsom vi i det föregående funnit,
hade denna läras högsta väsen, Brahma, aldrig vunnit något större
insteg hos massan af befolkningen, för hvilken detta abstrakta
väsen var allt för ofattligt. De talrikare samhällsklasserna hade
sålunda väl underkastat sig denna särdeles för dem tryckande
lära, men utan att egna Brahma sin dyrkan.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 19:18:32 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/sehop/0208.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free