- Project Runeberg -  Världsfreden /
236

(1900) [MARC] Author: Klas Pontus Arnoldson
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Vårt folk

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Jämförelse.

I mån som den krigiska andan gjorde sig gällande och det
allt mer blef den största heder att bära vapen för konungen,
ansågs all handel och industri vara under fosterländskt sinnade
persers värdighet. Ehuru båda främjades genom den obehindrade
och väl ordnade samfärdseln inom det ofantliga riket, skönjer
man inga afsevärda framsteg däri, lika litet som i konst och
vetenskap. I dessa hänseenden stodo de gamle perserna lika
långt efter sina indiske fränder, som de kommo framför desse
så väl i fråga om samhällsystem som religiös världsåskådning.

*



Man jämföre brahmanismens yrkande på ett enslighetslif,
afsedt endast för individens eget bästa, med Zoroasterlärans
fordran på en oaflåtlig värksamhet i det godas tjänst. Å ena sidan
sysslolöst begrundande, å den andra värksam handling. Det ena
blef en olycka för de indiske arierna, medan det andra
otvifvel-aktigt väsentligen bidrog till de iranske frändernas sociala lyftning.

Detta sagdt under förbehåll af hänsyn till djupgående
drif-krafter i den historiska utvecklingen, som till äfventyrs undandraga
sig våra forskningar. Imellertid tyckes det vara uppenbart, att
Zoroasters religion står framom den vediska systerreligionen så
väl i uppfattningen af det högsta väsendet som i afseende på
sedeläran. Det är kännetecknande för båda religionerna, liksom
för den s. k. naturreligionen i allmänhet, att människan i ljuset
och elden ser den öfver allt härskande gudomsmakten. Men detta
drag är i Zoroasters gudstro starkare utprägladt och framträder
här högre och renare i sina praktiska slutföljder.

Det har troget bevarats efter svunna årtusenden i hela dess
okonstlade älsklighet af Avéstareligionens ännu kvarlefvande
bekän-nare — de nu varande parserna, ett litet folk på hundratusen
människor, som bo hufvudsakligen i nordvästra Indien, till största
delen i och omkring staden Bombay. Det är icke den yttre
gudstjänsten, som för desse af okunnigheten kallade »elddyrkare» är

t

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 19:18:32 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/sehop/0242.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free