Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Arffienden
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
På denna ståndpunkt kunna naturföreteelserna tolkas med Kif och strid,
tillhjälp af bibelställen. Gud har skapat världen af intet. Jorden
är en platt skifva och himmelen ett hvalf öfver henne, på hvilken
stjärnorna äro fästa. Högre och på andra sidan himlahvalfvet
är den värkliga himmelen, Guds och änglaskarornas hemvist.
Jorden, med allt som därpå fins, skapades på sex dagar. Genom
den första människans synd kom döden i världen, då förut ej
ens ett djur dött, utan alla varit odödliga. Naturföreteelserna
äro värkningar af andar. Sjukdomar kunna botas endast genom
helgons förböner, vid fromma människors grafvar och genom
reliker. Alla sträfvanden att förbättra människans materiella
tillstånd äro ogudaktiga. Naturforskning är ett olofligt späjande i
ting, som Gud velat hålla fördold. Bevis ersättas med undervärk.
På grund af ett sådant vetenskapligt system var det möjligt
att med ursinnig fanatism kifvas om de mest obegripliga och
innehållslösa lärosatser. De gamle arierna hade ju från urminnes
tider varit förtrogne med hvarjehanda treenigheter, alla lefvande
fredligt och fördragsamt vid hvarandras sida. Men de kristne
teologerna äro annorlunda sinnade. En häftig strid om Jesu
väsen och natur uppflammar — om han var skapad af Gud eller
af evighet utgått ur Guds väsen o. s. v. Äfven rörande den
helige ande uppstå kif och trätor. Slutligen blir den kyrkliga
treenighetsläran färdig och faststäld. Under det dessa
stridigheter sätta i synnerhet Österlandet i rörelse pågår i västern
tvisterna om arfsynden m. m. Därjämte uppblossade i början af
700-talet en häftig strid om helgonbildernas dyrkan. Det är
kommet därhän, att kyrkornas bilder af helige män och martyrer
blifva formligt dyrkade. Striden fortgår in i nionde århundradet,
då den slutar till de kristne afgudadyrkarnes förmån.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>