- Project Runeberg -  Barntidningen Senapskornet / Årgång 7 - 1917 /
135

(1917-1920)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - N:o 17 - 29 April - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

125 „ BARNTIDNINGEN SENAPSKORNET



ock aposteln i vår text likställt lionom
med ’Gud både till väsende och
härlighet och makt. Även aposteln Paulus
skriver, att "Sonen är den osynlige
Gudens avbild, förstfödd före all skapelse.
Ty i honom skapades allt, det som är i
himmelen och det, som är på jorden, det
synliga och det osynliga, vare sig
troner eller myndigheter eller herradöme
eller väldigheter; allt är skapat genom
honom och till honom. Och han är före
allt, och allt har bestånd i honom. Kol.
1: 15—17. — Allt har bestånd i honom!

Det ir i sanning en ljuvlig och trygg
ställning att vara känd och förtrolig
med honom och att bestå i honom, som
bär allt med sin makts ord, och i vilken
allt har bestånd. — Hur står du, käre
läsare, yngre eller äldre, till honom?
Lever du av hans ord, så att det är din
själs dagliga spis? Ve dig, om du
föraktar honom och hans makts ord! ’ ’Dig
varder svårt att spjärna mot udden."
Får han icke förhärligas på dig genom
att föra dig till sin nådastol, som han
upprättat för alla och till vilken han
kallar alla, så skall han iförhärligas på
dig genom att lägga dig till sin
fotapall; kap. 10: 13. Där lägger han
slutligen alla sina fiender. Men det bliver
då för dem ett hemskt förhärligande.
Han säger: "Våren stilla och besinnen,
att jag är Gud; jag skall vinna pris
ibland hedningarna, jag skall vinna ’pris
på jorden." Han vill dock vinna detta
pris genom att böja, vårt hjärta samt
ändra vårt sinne och föra oss till
nådens tron,

Med sin "makts ord" bär han allt
och regerar över alla och allt. Sina
fiender och motståndare får han icke
regera med sin frälsande nåd; men med
sin allmaktsspira’ råder han dock över
dem. Han säger: "Hitintill skall du
gå och icke vidare; här skola dina stolta
böljor lägga sig." Och när Fadren
sade till honom: "Du är min Son, jag
har i .dag fött dig. Äska av mig, så
skall jag giva dig hedningarna till
arvedel och jordens ändar till egendom",

så såg Fadren, att icke alla skulle böja
sig för Sonens frälsningsråd och
nådefulla vilja, utan de skulle komma att
resa sig mot både Fadren och Sonen
oeh söka sönderslita deras bojor och
kasta deras band ifrån sig. Därför
sade ock Fadren om dessa motståndare:.
"Du skall sönderslå dem med järnspira,
såsom lerkäril skall du krossa dem."
Och till människorna ropar Fadren:
’ ’Så kommen nu till förstånd. I
konungar, låten tukta eder, I domare på
jorden, tjänen Herren med fruktan och
fröjden eder med bävan. Hyllen
Sonen, att han icke må vredgas, så att I
förgåns på eder Väg; ty snart kunde
hans vrede upptändas. Saliga äro alla
de, som taga sin tillflykt till honom."
Ps. 2: 7—12.

Han är icke nöjd med att bära sina
skapade och återlösta barn, som är hans:
dyrbara arv, med sin makts ord, utan
han vill bära dem med sin nåds ord,
såsom aposteln Paulus sade till
församlingen i Efesus äldsta: "Och nu
anbefaller jag eder, mina bröder, åt Gud
och åt lians nåds ord, som förmår
uppbygga eder och giva eder arvet bland
alla dem, som äro helgade." Apg.
20: 32.

Ilans nåds ord får dock rum endast
i nödställda hjärtan. Men där bevisar
det sin makt. När konung David
väcktes upp ur sin synd och förvillelse, då
var hans kraft och hopp utelyckt. Han
kunde då endast säga: ’’Jag har
syndat emot Herren." Då var det endast
nådens ord, som kunde bevisa sin makt
och uppbära den sjunkne och
skuldbelastade David. Klart ocli kraftigt
förkunnades också för den olycklige dessa
nådens ord: "Så har ock Herren tagit
bort din synd; du skall icke dö.’’ 2
Sam. 12: 13. Det var både nåd och
makt i de orden. Och med dem
upplyfte oeh bar Herren den nödställde och
i sig själv så helt förlorade avfällingen.

(Forts.)

CS23

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 19:19:47 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/senap/1917/0135.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free