- Project Runeberg -  Barntidningen Senapskornet / Årgång 10 - 1920 /
81

(1917-1920)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - N:o 11 - 14 Mars - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

ILLUSTRERAD VECKOTIDNING FOR DE SMA OCH DERAS VÄNNER.

Red. av K. K—n.

Årg. 10 — 1920

N:o 11 — 14 Mars

JOSEF SÄLJES.

1 Mos. 37: 23—36.

Josef var patriarken. Jakobs yngste
son. Och det berättas i det föregående,
att Jakob älskade sin son Josef, emedan
ban had’e fått honom på sin ålderdom.
Och denna sin faderliga kärlek gav
Jakob uttryck åt bland annat däri, att han
lät förfärdiga en dyrbar klädnad åt
honom. Jakobs förkärlek för Josef väckte
förbittring i brödernas hjärtan. Var
Josef älskad av sin fader så yar han dess
mer hatad av sina bröder. Det är
tydligt att brödernas hat icke berodde, i och
för sig, på det goda förhållandet mellan
Jakob och yngste sonen, utan detta hat
berodde på deras onda sinnelag. De
flesta av Jakobs söner gjorde det ont var.
Om denna deras ondska läsa vi på ett
annat ställe: "Förbannad vare deras vrede
att den så het är." Då nu Josef icke
kunde samtycka till deras onda gärningar,
utan t. o. m. berättade dem för deras
fader, så ansågo de sig hava all rättmätig
orsak att hate. sin broder Josef. De
orättfärdiga hata dem, som tro och
förtrösta på Herren, men erkänna icke, att
det är deras ondska som är orsaken till
hatet, utan föregiva alltid, att felet
ligger hos dem, som de sålunda hata och
förfölja.

Då Josef hade sina drömmar, se
1 Mos. 37: 5, så berättade han dem för
bröderna, och hans drömmars innehåll
gjorde att bröderna hatade honom ännu
mer. Vi hava nå.gra exempel på, att
Herren uppenbarat sig och givit sin vilja

tillkänna genom drömmen, men i
allmänhet äro drömmar betydelselösa. Skriften
säger: "Den som aktar på drömmar är
en dåre." Säkert är att icke Josef
förlitat sig på drömmar, utan han omtalade
helt oskyldigt för sina bröder vad han
hade drömt. Vi kunna förut läsa om hur
ödmjuk Josef var, och vi kunna därav
sluta, att han icke hade några
storhetstankar om sig själv. Att bröderna
däremot fäste avseende vid hans drömmar
finna vi därav, .att de sade: "Låt oss nu

gå och dräpa honom–-så få vi se

hur det går med hans drömmar."

Att Josefs bröder icke besudlade sina
händer med sin yngste broders blod
berodde icke på, att de icke hade lust
därtill, utan det berodde på, att Jakobs Gud
höll sin hand över deras broders liv. Av
vår text se vi, att då han kom ut till
dem, klädde de av honom hans klädnad
och kastade honom i en brunn. "Och
brunnen var tom och intet vatten var I
densamma." Och då de hade begått
denna rövaregärningi satte de sig ned tili att
äta. De voro långt komna i ondska, då
de kunde sätta sig ned att äta, pberörda
av sin lille broders tårar, rop och klagan.

Deras avsikt var att förgöra sin broder
och därigenom förhindra hans
upphöjelse.. Men Herren gör deras onda
anslag om intet och låter dem i stället
medverka till, att han blev upphöjd. - Vi
finna ock aT vår text att såväl Juda som
Ruben icke voro ense med bröderna, men

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 19:20:05 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/senap/1920/0085.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free