- Project Runeberg -  Äktenskap och Demokrati /
23

(1912) [MARC] [MARC] Author: Frida Stéenhoff
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

23

att man frestar fattiga, oerfarna flickebarn att sälja sig, som om de
ej hade någon självaktning att bevara eller förlora.

Den nya sexualmoralen är en demokratisk ansvarsmoral, som
har till förutsättning samma hedersbegrepp för båda parterna i de
gemensamma förhållandena. Detta är måhända den trassliga härvans
röda tråd, som man kan fasthålla till ledning, när härvan redes upp.

Internationella föreningen för moderskydd och sexualreform
uttrycker sitt program sålunda:

Föreningen vill 1) i rättsligt, ekonomiskt och socialt avseende
förbättra kvinnans ställning som moder, 2) rädda ogifta mödrar och
deras barn från ekonomisk och sedlig skada och undanrödja
härskande fördomar mot dem, 3) bana väg för sundare och bättre
sexuella åsikter och förbindelser.

För att nå dessa mål vinnlägger sig I. F. M. S. i synnerhet
om följande medel: Införandet av sexualpedagogik i skolorna, en
statlig moderskapsförsäkring, rättslig och social likställighet mellan
äktenskapliga och utomäktenskapliga barn, äktenskapsreform på
ekonomisk, sedlig och rättslig grund.

Den vill således reformerandet av äktenskapet och går icke i
strid för äktenskapets avskaffande.

Men hur förhåller den sig till frågan om fria, jämte äktenskapet
existerande, monogamiska förbund? Hur förhåller den sig till
problemet om den fria kärleken?

En och annan tar kanske ställning till I. F. M. S. allt efter som
den tar ställning till detta spörsmål. Vacl menar föreningen på
denna punkt?

Jag tror jag tolkar dess mening sannast, om jag återger dess
ordförandes, justitierådet Max Rosentahl i Breslau egna ord. Han
lämnar i tidskriften »Ny världsåskådning» — för maj 1911 — en
redogörelse för -Tyska förbundets för moderskydd» mål och
strävanden, vari det bland annat står följande angående bekämpandet
av den dubbla moralen: »När man nu frågar: Hur skall den dubbla
moralen bekämpas? — så komma de flesta människor ännu i dag
vid svarandet i en sorts malkvarn, ur vilken de icke komma ut.
Man säger: Antingen måste männen bliva avhållsamma — intill
äktenskapet och utom äktenskapet. Denna fordran är i nyare tid
knappast mera på allvar höjd. I regel tillstår man utan vidare, att
den är utopisk och skulle hos männen — om de ej undergå en
oväntad förändring — svårligen finna mycken sympati. Detta går
således icke.

Eller säger man: Det skall tillåtas kvinnorna den så kallade
fria kärleken. De skola få rätt att leva lika tygellöst som mängden
av män nu göra. Så bör det icke bli. Utvägen är emellertid icke
svår att finna. Vi finna den i det som vi uppställa som första

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 19:22:37 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/sfaktedemo/0025.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free