- Project Runeberg -  Äktenskap och Demokrati /
24

(1912) [MARC] [MARC] Author: Frida Stéenhoff
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

24

grundsats, gällande man och kvinna: var och en skall övertaga och
bära det fulla ansvaret för sina handlingar och ansvaret för deras
förutsebara följder. Häri ligger, att var och en måste öva
självbehärskning, måste vara herre över sina sexuella begär, men utan
det naturvidriga tvånget att helt och hållet undertrycka dem...

Överfört till praktiska livet betyder detta å ena sidan en
inskränkning i mannens nuvarande frihet, en stegring av hans
moraliska ansvar, å andra sidan en friare, självständigare ställning för
kvinnan. Vi mena emellertid alls icke, att härigenom den verkliga
sedligheten skulle lida skada.

För att i korthet precisera skillnaden gentemot den hittintills
gällande moralen, skulle man kunna säga: det sexuella umgängets
skranka var hittills ämbetslokalen för vigseln. Ty den gällande
moralen säger — officiellt åtminstone — helt enkelt: inom
äktenskapet är det sexuella umgänget tillåtet och sedligt, utanför
äktenskapet är det förbjudet och osedligt. I själva verket var denna
skranka blott anordnad för kvinnan. Vi sätta nu i stället för denna
yttre skranka en inre och denna heter: plikt och samvete. Och vi
fordra, att denna gäller för båda könen ...

Ofia hör man förebråelsen, att vi vilja avskaffa äktenskapet.
Det är meningslöst. Man avskaffar inte det man vill reformera ...
Allt som allt skulle jag som grundtanken för vår nya etik vilja
sätta: ett förinnerligande av sedlighetsbegreppet, ett så att säga
inläggande av sedligheten i hela personligheten. Över frågan:
sedligt eller osedligt? — skola icke yttre formaliteter, icke stela
föreskrifter, utan människans bevekelsegrunder och sinnesart, hennes
goda vilja, med ett ord hela personligheten vara avgörande».

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Thu Feb 2 02:19:45 2017 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/sfaktedemo/0026.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free