- Project Runeberg -  Eddastudier. Brages samtal om skaldskapets uppkomst m. m. /
42

(1900) [MARC] Author: Fredrik Sander
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

men sänder Sigar (den segrande tanken) till sin älskade, Öilimes
dotter Svava (hon som ännu sofver hedendomens sömn). Heden,
smärtsamt berörd af sin broders död, som han vållat, drager bort
ur sitt land (jfr den vackra folkvisan »Sven i Rosengård»). Sången
om Helge Hjorvardsson är i hela sin mythiska inklädnads alla
detaljer lika följdriktig som fullt medvetet grundad å vigtiga
historiska tilldragelser! Icke minst betydelsefull är episoden om
Rimgerds död (hedendomens undergång), hvilken episod är
åskådliggjord i en märklig bild å det ena Gullhornet från Galehus.

18. Qvädena om Helge Hundingsbane. Helge, den förste kristne
i norden, dräper kung Hunding (hundhedningen), en omskrifven
benämning för Oden. Han äktar den älskade valkyrjan Sigrun
(den kämpande kristendomen, här förenad med ett verkligt namn)
emot hennes fränders vilja. Handlingens skådeplats är i
Mälardalen, landskapen Uppland ock Södermanland. Helges flotta består
af tre afdelningar: den första från Tranaöre, skeppslaget vesterut
från n. v. Tranebergs bro; den andra är Stamsnäsingarnes,
skeppslaget från Allmarestäk ock vesterut öfver n. v. Näs socken; den
tredje kallas Håtunahären, konungahären, hugad att strida. Helge
seglar till Södermanland och Brandö, Bränneö, n. v. Jäders socken,
som ej längre är kringfluten, sedan Kafjärden och Lappen
igengrundats. Sigruns fader, herre till Ringsta (n. v. Rinkesta i Ärla
socken) med flere gårdar [1], faller i striden jemte flere fränder.
Men hans son Dag, som öfverlefver kampen, offrar åt Oden för
fadershämnd; dräper ock Helge. Sin syster Sigrun bjuder kan i
förlikning Vandilsvi och Vigdala (Vendel och Våla). Sigrun dog af
sorg och blef lagd i den säng, som hon tillredt åt sig i Helges hög.

Många män blefvo kristnade i södern och kommo hem igen,
men kunde ännu icke grundlägga en kyrka i norden.


[1] Danske författare hafva velat förlägga sagan om Helge Hundingsbane till
Danmark, förnämligast med stöd af namnen Niörvasund (äfven Jörvasund och Örvasund),
som skulle syfta på Öresund, och det jemte Ringsta (Rinkesta) anförda Ringstad, som
skulle vara Ringsted i Danmark. Men Örvasund är hos oss bevaradt i namnet Örväln
eller Görväln. Och Ringstad är i allmänhet en mythbenämning för ett hedniskt
offerhus, der den heliga ringen, Dröpner, en symbol af den befruktande solen, var lagd å
altaret.

När de gamle togo mark eller land i besittning, omgåfvo de denna mark med en
ring
af upptända eldar och förgjorde så alla ovättar inom ringen; de kunde ej komma
ut genom den. Detta bruk hade ock en rent praktisk betydelse. Der eldarna brunnit
ned, lades stenrösen, rå och rör, att tjena som gränsmärken. Häraf ock många
ortnamn, såsom Hringa-stadha (Ringstad), Hringa-bú (Ringaby), Hringa-riki (Ringarike).

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 19:23:11 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/sfedda/0046.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free