- Project Runeberg -  Eddastudier. Brages samtal om skaldskapets uppkomst m. m. /
68

(1900) [MARC] Author: Fredrik Sander
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

med Ares (krigsguden), hvilket namn återgafs med Höd, det är
kamp eller kämpe [1].

Vale åter, hos Saxo Boe (Bous), hvilken på Höd hämnades
Balders död, skulle likaledes enligt namnhärledningen motsvara
Ajax, som på Paris tog hämnd för Achilles’ död [2]. Nanna, om
hvars egande Balder och Hother stredo, skulle motsvara Paris’
hustru Oinone eller rätteligen vara ett mixtum compositum af
Oinone och den sköna Helena; och Nannas fader, hos Saxo kallad
Gevar (Gevarus, Gefr), skulle vara Oinones fader Kebren.

Det heter slutligen om Saxos framställning af Hothers strid
med Balder: [3] »Denna af Saxo återgifna danska sägen är och har
alltid varit en heroisk saga. Det är förgäfves att med våld och
makt vilja göra den till ett symboliskt uttryck för kampen mellan
ljusets och mörkrets makter, vare sig fysiskt eller moraliskt fattadt.
Den danska sägen, från hvilken Saxos berättelse om Hother och
Balder härstammar, har under hedendomen aldrig varit en
väsendtlig länk af trosläran och dess framställning. Dess egentliga väsen
har tvärtom varit poetiskt, har varit skildringen af personerna,
deras karakter och uppträdande, och af de händelser, i hvilka deras
lif utvecklade sig.»

Må vi ännu en gång upprepa dessa ord: Det är förgäfves att
med våld och makt vilja göra denna saga till ett symboliskt uttryck
för kampen mellan ljusets och mörkrets makter, vare sig fysiskt eller
moraliskt fattadt!


Men låtom oss se och pröfva! Det är både en rätt och en
pligt för den, som har en annan uppfattning än den anförda, att
framlägga den och skälen derför. Alltså vill jag påstå:

att mythen om Balder och hans död är urgammal och en
kärnpunkt i den fornnordiska gudaläran;

att den hvilar på naturåskådning eller natursymbolisk
grundval, ljusets kamp och vexling med mörkret;


[1] Bugge, a. st. sid. 143.
[2] Jag tillåter mig erinra, att Vale, Balders hämnare, betecknar den, som behåller
valplatsen; att hans benämning Boe, hos Saxo, betecknar den, som sätter eller grundar
bo, hvilken benämning användes äfven om Ull. När Prof. Bagge låter Boe (bonde)
härledas af Ajax på så sätt, att nordboarne uppfattat namnet Ajax såsom det iriska
aithech, bonde, — så torde väl detta icke obetydligt erinra om den gamla härledningen
rådman af Radamanthus och menlös af Menelaus.
[3] Bugge, a. st. sid. 160.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 19:23:11 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/sfedda/0072.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free