- Project Runeberg -  Eddastudier. Brages samtal om skaldskapets uppkomst m. m. /
73

(1900) [MARC] Author: Fredrik Sander
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

genom hörsagor». Det är både naturligt och förklarligt, att alla
folk, som lefva på en naturståndpunkt, dyrka den gode
ljusbringaren och värmebringaren; det är väl också förklarligt nog, att
solguden till sitt väsende och sina egenskaper på ett karakteristiskt
sätt utbildades i norden och efter nordliga förhållanden, till följd
af ljusets och mörkrets mera ojemnt skiftande välde derstädes och
årstidernas bjertare vexling. Och månne vi icke återfinna
Baldersbegreppet än tydligare på germanisk grund och botten?

Vi veta, att under den romerske kejsaren Septimius Severus
hedendom och kristendom stodo i harnesk mot hvarandra. Denne
herskare, till börden afrikan, var en lärd och kraftfull man, men
dyster och sluten, benägen för vidskepelse, spådomskonst och
drömtydningar. Sedan han förlorat sin första hustru, äktade han Julia
Domna från Syrien, en qvinna med eldigt snille, skönhet och behag,
dertill vän af vetenskap och konst. Dessa makar vistades före sin
upphöjelse tidtals i Skythien, i Mœsien, i Pannonien. Det är
märkligt nog, att de gåfvo sina två söner namnen Bassianus (Bazianos
efter Sabazios) och Geta. Under Septimii tid började de kristne
att tvista om Kristi uppståndelsefest; det mäktiga herskareparet
höll i allmänhet fred med den nya sekten, gaf till och med sonen
Bassianus, känd i verldshistorien under namnet Caracalla, en kristen
amma och en kristen lärare. Men kommen till makten efter sin fader
mördade Caracalla sin broder Geta i sin egen moders armar. När
han kort härefter företog ett föga berömligt krigståg mot
germanerna, säges han (jfr Dio Cassius), bräcklig till kroppen och tärd
af både sjukdom och samvetsqval, hafva anropat i synnerhet tre
gudar: Apollo Grannus, Æsculapius och Serapis.

Vi möta här ett mycket vigtigt namn för solguden, Apollo
Grannus, ett namn som den antika mythologien alls icke känner
till. Men visst är, att inom området af forna romerska kolonier å
germanisk jord anträffats flere inskrifter å marmor, egnade åt
Apollo Grannus [1]. Att här är fråga om en solgud, det se vi lätt;
och att här är fråga om Baldersbegreppet, det kunna vi sluta på
så sätt, att romarne synas hafva uppkallat denne solgud Grannus


[1] Nemligen fem i stiftet Augsburg, en i Würtemberg och en i Elsass. Dessutom
äro två anträffade i Skottland och en i Wallachiet; en finnes i Rom. En af dessa
inskrifter är dagtecknad den första Juni, alltså den månad, som begränsades af
sommarsolståndet.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 19:23:11 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/sfedda/0077.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free