- Project Runeberg -  Svenska folkets underbara öden / X. Supplement I /
435

(1913-1939) [MARC] Author: Carl Grimberg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Supplement till band III - 1. Sammanhängande kapitel - Hennes beslut att avsäga sig kronan

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

och ett par tre gånger i veckan hade hon långa samtal med
honom i sin studerkammare. Den tid, hon valde för dessa
tankeutbyten om livets högsta frågor, var klockan fem på
morgonen.

Vad nu först Cartesius’ personliga intryck av Kristina
beträffar, så fann han henne ännu mera beundransvärd, än han
väntat. »Alla de lovord, varmed jag hört andra överhölja
henne, gå ej på långt när upp mot vad hon förtjänar», skriver
han till sina vänner. I denna märkliga kvinna fann han mildhet
och godhet på ett sällsynt lyckligt sätt parade med majestät.

Hade Kristina ej funnits, så skulle tillvaron i Stockholm
ha blivit outhärdlig för Cartesius. »Människornas tankar
tyckas frysa till is här om vintern likaväl som vattnen frysa»,
skrev han till en fransk vän.

På Kristina gjorde det ett outplånligt intryck, att denne
snillrike tänkare var en lydig son av den allena saliggörande
kyrkan. Han, som ställt sig tvivlande inför allt inom vetandets
värld, levde och dog ändå i tron på den katolska kyrkans
dogmer! I sådana män som den skarpsinnige tänkaren
Cartesius och den fint bildade diplomaten Chanut mötte hon den
romerska katolicismen i dess ädlaste och mest toleranta form.
Hon såg, att denna trosform, när den var som bäst, dock var
något helt annat, än vad svenska präster utmålat för henne.

Två andra män, som också spelat en stor roll i kapitlet om
Kristinas tronavsägelse, framför allt såsom hennes rådgivare,
voro hennes läkare Bourdelot samt den spanske ambassadören
Pimentel. Han kom hit år 1652 — ett halvt år efter
Bourdelot — för att underhandla om närmare kommersiella
förbindelser mellan Spanien och Sverige och försöka skilja Sverige
från dess bundsförvant Frankrike, med vilket Spanien låg i
krig. Bägge planerna gingo om intet, men Pimentel kom, som
sagt, att spela en roll av annat slag. Kristina prövade honom
dock först i olika uppdrag, för att se om hon kunde lita på
hans tystlåtenhet, innan hon invigde honom i sina planer på
att utbyta Stockholm mot Rom.

*



Curt Weibull har i sin år 1931 utkomna intressanta bok om
Kristina fastslagit, att hennes religiösa tvivel endast gällde
den lutherska läran men aldrig religionen som sådan.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 19:31:35 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/sfubon/10/0451.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free