- Project Runeberg -  Svenska folkets underbara öden / II. Äldre Vasatiden 1521-1611 /
415

(1913-1939) [MARC] Author: Carl Grimberg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sigismund och hertig Karl - Den katolska reaktionen - Uppsala möte

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

han ålagd att ljuga, att begå mened, att bruka dolk eller
gift — ingen tvekan, ty det gällde ju »den allena saliggörande
kyrkans» bästa! En jesuitisk grundsats var: Ändamålet
helgar medlen
. På alla områden trängde jesuiter in,
såsom rådgivare vid furstarnes hov, såsom lärare, biktfäder
och predikanter.

Med sådana vapen gick den romerska kyrkan till strid
på liv och död mot protestanterna. Följderna visade sig
snart. I Frankrike hade på Erik XIV:s tid utbrutit vilda
religionskrig, som nådde sin höjdpunkt år 1572 i det s. k.
parisiska blodsbröllopet
. Under en bröllopsfest vid
hovet samlade sig stadens katoliker nattetid, överföllo och
mördade alla protestanter. Blodbad följde över hela landet
och anses ha krävt minst 50,000 offer.

Samtidigt togo inkvisitionsdomstolarna tusentals
mänskoliv. Ingenstädes offrades dock så många människor på
bålet som i Spanien och dess biland Nederländerna. I
Spanien, där det blev ett verkligt folknöje att bränna
kättare, lyckades man alldeles utrota protestantismen, men
Nederländernas protestantiska befolkning drevs till en
förtvivlad kamp för sin frihet, en kamp som började 1572 och
slutade 1648 med de protestantiska Nederländernas befrielse.

Uppsala möte.



Den romerska kyrkan hade genom sina grymma förföljelser
mot dem som hade en annan tro blivit en fara för
alla protestantiska stater. Redan under Johans tid hade
faran ju närmat sig vårt land. Den kom oss in på livet, när
Johans son Sigismund blev konung. Det var en svag natur,
svag både till kropp och själ. Historieskrivaren Werwing
från 1600-talet karakteriserar honom i all enkelhet sålunda:
»Han brådde mycket på sin mödernes-ätt och var av naturen
olustig, tyst, envis, dröjaktig samt något njugg och därigenom
sig själv allra mest skadelig. Uti sin religion var han ivrig,
gudfruktlg och med okyskhet näppeligen befunnen.» Som
regent i Polen visade han kraft och iver blott i en enda sak.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 19:28:47 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/sfubon/2/0417.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free