- Project Runeberg -  Svenska folkets underbara öden / IX. Den sociala och kulturella utvecklingen från Oskar I:s tid till våra dagar samt De politiska förhållandena under Karl XV:s, Oscar II:s och Gustaf V:s regering 1859-1923 /
39

(1913-1939) [MARC] Author: Carl Grimberg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - En genombrottstid för kulturella samhällsfrågor - Den svenska kvinnorörelsen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

djupa okunnighet och bristen på möjligheter för henne att
försörja sig med arbete utanför hemmet.

Samma åsikter framfördes på 1856—58 års riksdag av den
framstående astronomen professor Agardh, som påstod, att
alla utlänningar, som besökt Stockholm, funnit denna huvudstad
vara den sedeslösaste i Europa. Det tillskrev han den
svenska kvinnans ofria och beroende ställning.

Ett av den gamla goda tidens missförhållanden bestod också
däri, att den svenska kvinnan aldrig blev myndig. Som
gift stod hon under sin mans förmynderskap, och även den
ogifta kvinnan måste hela livet igenom lyda en förmyndare i
alla viktiga saker. Han kunde neka henne att gifta sig
med den hon ville ha, han kunde hindra henne från att
bosätta sig på den plats hon önskade eller att resa dit hon
behagade, ja han kunde neka att betala ut hennes egna
pengar åt henne, ifall hon ville använda dem till något, som
han ogillade. Hon var som ett barn, som ej fick bestämma
något själv.

*



På 1844 års riksdag togs första steget till kvinnans
frigörelse genom beslutet om lika arvsrätt för broder och
syster. Det genomdrevs av de tre ofrälse stånden mot adeln,
som ville göra saken till en privilegiefråga. Även i präste- och
bondeståndet hade reformen dock talrika motståndare.

På riddarhuset framhöll excellensen greve Magnus
Björnstierna Frankrike såsom ett varnande exempel på den
överdrivna jordstyckning, vilken bleve en följd av den lika
arvsrätten, och utmålade den franske bonden såsom en halvt
svältande stackare i smutsiga, usla kojor. Och sedan gick
han på vidare så här: »Arvslagarna utgöra den viktigaste
av alla samhällsfrågor. Det forna Grekland stoltade med
tvenne lagstiftare, Solon och Lycurgus; vi äro lyckligare:
vi hava 23 uti ett enda stånd, det icke mest upplysta av de
fyra, vilka alla tro sig mäktige att behandla den viktiga
frågan.» Han slutade med en hemsk profetia om att inom
fyrtio år skulle det ännu välbärgade svenska bondeståndet
vara förvandlat till »utsvultne proletärer, vilka, sittande på
ett
åttiondedels eller hundradedels hemman och omgivne av
hungrande barn, som icke ens kunna sin aftonbön, till

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 19:31:17 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/sfubon/9/0041.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free