- Project Runeberg -  Svenska folkets underbara öden / IX. Den sociala och kulturella utvecklingen från Oskar I:s tid till våra dagar samt De politiska förhållandena under Karl XV:s, Oscar II:s och Gustaf V:s regering 1859-1923 /
98

(1913-1939) [MARC] Author: Carl Grimberg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - En genombrottstid för kulturella samhällsfrågor - Nykterhetsrörelsen och Peter Wieselgren

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

Nykterhetsrörelsen och Peter Wieselgren.



EN av de första svenskar, som höjde sin röst mot
dryckenskapen, var Birgitta. I ett brev till sin son varnade
hon för svenskarnes sedvänja att ej gå från bordet
»förrän de äro såsom grymtande svin».

Som vår förste verklige nykterhetspredikant torde man
kunna anse ärkebiskop Laurentius Petri, som efter tyskt
mönster författade en skrift, innehållande »Några vigtiga
orsaker, hvarföre alla menniskior sigh vachta skola för
dryckenskap». Den börjar med anförande av profeten Esaias ord:
»Ve dem, som om morgonen bittida uppe äro till att beflita
sig om drinkeri och sitta allt intill natten, att de av vin hete
varda skola, och hava harpor, psaltare, trummor, pipor och
vin i deras collatz[1]

»Ve dem, som hjältar äro till att dricka och kämpar till
att svälja!» Ärkebiskop Lars tillägger själv: »Dessa orden
rimma sig övermåttan väl med denna vår närvarande tid,
där nästan var man sin mandom med drinkeri bevisa vill;
ty så håller man nu det före mestadels, att den som mest
orkar dricka och största ölkämpen är, han är ock då den
bäste och värd största äran.»

Men »den som drucken och full är, han passar varken på
Gud eller människor. Då bannas han och svär, och haver
de oläten både med ord och åthävor, att var och en, som
närstadder är, må sig däröver gruva. Och sker slikt ofta med
de personer, som dess emellan, när de äro odruckne, äro
tystlåtuge och spake som lamm. Så hörer man ock ofta,
huruledes desse sväljebukar och ölsvin förakteliga tala och
bespotta predikan och Guds helga ord. Sammalunda föraktas
ock då fader och moder, husbonde och matmoder, förman
och fogde. Om någon ock så råkade säja till den druckna:
’Käre, hav dig icke så, ty se, din fader, husbonde eller se
befallningsmannen kommer?’, äro då strax dessa överdådiga
svaren redo: ’Vad passar jag på fader, husbonde, fogde?’»

[1] Kollation, samkväm.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 19:31:17 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/sfubon/9/0100.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free