Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
I Edelfelts konst spelar landskapet alt ifrån
början en stor roll, icke minst såsom folie för
hans genreframställningar; och under hela sin
mångåriga värksamhet har han ständigt återvändt
till det såsom en rekreation mellan arbetet
på de mera ansträngande figurbilderna och
de otaliga porträttbeställningar, hvilka han såväl
utomlands som hemma fick emottaga. Om
somrarna i regeln bosatt på Haikå i den mera
täcka än storslagna Borgånaturen, är det äfven
därifrån han oftast hämtat sina motiv. Kanske
är det i denna omständighet man får se orsaken,
att genom Edelfelts landskap som oftast
går en lätt, bild, idyllisk fläkt. Han har från
80-talet morgon- och aftonstämningar från Haikåfjärden,
hvilka med sin ljusa charme leda tanken
till Zorns samtidiga Dalaröbilder, eller
Kroyers strandvyer från Skagen. Vattnet hvilar
speglande blankt, eller slår det med svaga dyningar
mot stranden -— i bakgrunden ligga
mörka skepp med hissade segel eller en svart
och röd ångare lastande plank. Hvita lustjakter
glida förbi, eller är det villabor, roende i
sin lätta gigg. Det är en mjuk, betagande
stämning öfver dessa dukar liksom öfver flertalet
af konstnärens senare, och samma idyllprägel
utmärker äfven hans många bilder från
det gamla Borgå med dess pittoreska kråkvinklar
och lutande, murkna hus. Som sagdt, det
kan ju vara omgifn ingen som inspirerat detta
fina, mjuka och diskreta grepp; men jag tror ej
man misstager sig om man äfven häri spårar
uttrycket för ett ljust och optimistiskt temperament.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>