Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
suggererar olika bilder och föreställningar, känslor
och sensationer. Det liknar häri naturen,
där skogskällans gåtfulla porlande eller vindsuset
ej förlorat sin förmåga att påvärka sinnet
därför, att en modern människa ej längre tror
på tillvaron af några konkreta naturväsen. Äfven
en icke-ortodox njuter af Bachs kyrkomusik
- ehuru otvifvelaktigt på ett annat
sätt än de åhörare som först lyssnade till hans
väldiga fugor. På samma grunder måste äfven
bildkonsten bli större och betydelsefullare ju
större dess förmåga är att — tiderna igenom
- utlösa emotioner. Men det är det själiska
i bilden som härvid utgör irritamentet. Vore
det icke så, skulle exempelvis alt måleri före
neo-impressionismen vara principielt onjutbart
efter det vetenskapen lärt oss, att i värkligheten
inga färger äro färdigblandade.
Den stora konsten är evig som det gudomliga,
hvilket består huru än gudarna skifta —
det stora konstvärket en marmorsval tempelcella
där släktled efter släktled sjungande bringa som
offer det bästa hos sig själf.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>