- Project Runeberg -  Gustaf Storms Studier over Vinlandsreiserne /
119

(1912) Author: Peter Iverslie
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

119

tørre hud ved at briste kunde frembringe et brag. Det maa dog
være en selvfølge, at den tørre og ifølge Schoolcraft "meget
haarde" hud maatte frembringe et brag ved at briste sønder. At den
skulde gaa i stykker uden larm vilde være en "fysisk umulighed".

Hvor bliver der saa af uligheden mellem Schoolcrafts balista
og det af skrællingerne brugte vaaben? Begge bestaar af en stor
kugle fæstet til en stang, og begge brugtes med ødelæggende
virkning. En tør, haard hud kan ikke briste uden larm, og
skrællingernes kugle frembragte stor larm.

Naar vi undtager den af Nansen anførte skrøne af L. A. H. om
"eksplosive kugler", saa bliver "sagndannelsen" helt paa Nansens
side. Han gjør skrællingernes valslynger til det samme som deres
store kugle; han gjør balistaens "lange stang" til et "langt
haand-tag"; han fortæller, at Fiske "forbedrer" Schoolcrafts skildring,
hvilket i denne sammenhæng vil sige, at han forfalsker den, skjønt
han ikke fortæller andet, end hvad som fremgaar af Schoolcrafts
verk. Endvidere fortæller han, at blaamænd er ensbetydende med
negre, skjønt de gamle nordmænd fornemmelig brugte det om
andre folkeslag, der var mørke i huden. Fra Nansens forrige
indlæg kunde nævnes en hel række af hans andre sagndannelser;
men jeg skal bare nævne "Kristi aabenbarelse for Paulus paa øen
Patmos".

Nansen har fuldkommen ret i, at der i vor tid, tiltrods for
skrevne og trykte kilder, foregaar dannelser af "sagn". Som
ovenfor paavist har han selv illustreret dette ved sine egne sagndannelser.
Men der er overflod af andre eksempler. Jeg har vel nu snart
læst snesevis af gjenfortællinger om nordmændenes vinlandsreiser,
dels længere, dels kortere; men der er vel neppe en eneste af dem,
som ikke i en eller anden henseende strider mod sagaernes
beretninger. Men Nansens slutning, at sagndannelser endnu lettere maatte
opstaa i oldtidens mundtlige beretninger, holder ikke stik. Der er
nemlig ikke blot grund til at antage, men vi ved med absolut
sikkerhed, at folk i gamle dage nøiagtigere kunde gjengive
mundtlige beretninger, end mange i vor tid gjengiver skriftlige. Hvor
mange finder man nu, som kan fortælle eventyr saaledes, som folk
kunde, da Asbjørnsen samlede folkeeventyrene? I oldtiden havde
man jo ikke i norden skrevne love; men alligevel bevarede man
lovene nøiagtig i hukommelsen.

Det kan være af interesse med det samme at undersøge
beskaffenheden af det sagn, hvorfra beretningen om skrællingernes kugle-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 19:36:58 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/sgvinland/0125.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free