- Project Runeberg -  William Shakespeare : liv, drama, teater /
19

(1924) [MARC] Author: August Brunius
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

derna för hans personer; han gör av sina
erfarenheter allmänna intryck och formar dem
konstnärligt till självständiga, levande gestalter. I
sonetterna bär han sig åt på samma sätt. Man får
sällan bestämt och klart besked om händelser och
personer; han nämner icke platser och namn, nyttjar
hellre bilder och antydningar än rättframt språk;
det är halvkvädna visor; han synes ständigt vilja
gömma sig undan.» Walter Raleigh ser hans verk
snarare som Englands tro än som ett personligt
uttryck. »Han har en väldig tolerans, säger han, och
det är den engelska folkstammen som givit Europa
toleransens gåva. Den engelska kärleken till
kompromiss är stark hos honom. Vid närmare
granskning skall man finna att den har sitt ursprung icke
i intellektuell räddhåga utan i djup vördnad för
människonaturens mångsidighet och rikedom och
för de enkla instinkternas helighet.» Men han
tillägger att man dock kan se vad han hatat:
pedanteriet, den teoretiska mekanismen och
pedanteriets hemska dotter, grymheten. »Om
Sha-kespeares egen stämma kan höras i hans
dramer, så är det i Portias underbara talan för
barmhärtighetens sak i ’Köpmannen i Venedig’ och av
Isabella i ’Lika för lika’.» Det är kanske att icke
säga för mycket. Men det kan vara skäl att
samtidigt erinra sig Bradleys fina iakttagelse om
Shakespeares uppenbara intresse för Jago, som han
icke vill släppa ifrån sig: det är som om det i
Ja-gos mästerskap i att långsamt bygga upp en intrig
funnes något besläktat med dramatikern själv. Med
ett ord: han hatar icke grymheten så mycket att
han otåligt och med avsky stöter dess mest
djävulska utövare från sig.

Shakespeare förenar drag av allmännelighet med
rent personlig värme. I några av hans största ting,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 19:37:06 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/shakebrun/0021.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free