- Project Runeberg -  William Shakespeare : liv, drama, teater /
41

(1924) [MARC] Author: August Brunius
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

That I am Pröspero and that very duke

Which was thrust forth of Milan; who most strangely

Upon this shore, where you were wrecked, was landed"

To be the lord on’t. No more yet of this;

For ’tis a chronicle of day by day,

Not a relation for a breakfast, nor

Befitting this first meeting. Welcome, sir;

This cell’s my court: here have I few attendants,

And subjects none abroad; pray you, look in.

I hans sista dramer är stundom formen nästan
söndersprängd eller halvt brusten av de hopade
iakttagelserna och tankarnas snabbhet. Det är icke
något uttryck för en starkare dramatisk
karaktärisering, ty Leontes i sina svartsjuka
grubblerierImogen i sina frågor till Pisanio, Pröspero i sin
berättelse för den lyssnande Miranda — alla tala
de på samma feberaktigt koncentrerade och
brådskande och ogrammatikaliska sätt. Därmed är icke
sagt att han driver ett slags naturskriveri utan
konstfullhet. Huru medvetet konstnärlig häri är
framgår bland annat av den säkerhet varmed
prosan formas bredvid versen; han blandar icke om
deras olika verkningsmedel. Man kan kalla
Shakespeare en av de största prosaisterna i engelskt
språk lika väl som den största poeten. Många
svenskar som känna honom från översättningar ha
mindre klart för sig den säregna rytmen och
styrkan i hans prosa, ty Hagberg försummar gärna
prosan till förmån för versen. Shakespeare har
lika fint öra för deras olika harmonier och
tillgriper dem ömsevis som olika instrument.

Därmed sammanhänger att han var en
genommusikalisk natur och ägde musikalisk bildning och
levde i ett alltigenom musikaliskt land. Det kan
låta underligt i vår tid då engelsmän förvärvat sig
tämligen dåligt rykte för sin dåliga smak i musik;
men på Shakespeares tid voro de fanatiska musik-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 19:37:06 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/shakebrun/0043.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free