- Project Runeberg -  William Shakespeare : liv, drama, teater /
44

(1924) [MARC] Author: August Brunius
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

regellöshet i hans kompositioner, snarare andra
lagar än de akademiska och pappersklassiska. Hans
mål är att väva samman små disparata stycken till ett
helt, att draga fram ett stort tema genom en massa
sammanställda kontraster och paralleller: Hamlet
och Laertes, Hamlet och Fortinbras, Ariel och
Caliban, Malvolio och Tobias, Jaques och narren;
Hamlets vansinne och Ophelias; domscenen i
Köpmannen i Venedig och månskensscenen;
Desdemonas sång och mordet som följer därefter.

Hans första scener äro i detta avseende talande
bevis. Tänk på häxornas korta växelsånger på den
höstliga heden; avlösningen på Helsingörs
slottsterrass en isig natt; de viskande rösterna i en mörk
gränd i Venedig; gatuslagsmålet på öppen gata i
fullt solsken i Verona; den veka sången: Om
kärlek näres av musik, så fortfar — och hör ej upp
förrän av fråsseri — begäret sjunker in och sedan
dör (i Trettondagsafton). Dessa scener äro icke
torra exposéer; de äro komponerade som uvertyrerna
till Trollflöjten, Muntra fruarna, Carmen,
Tannhäuser; de ge diskreta anklanger av det liv och den
egenartade stämning som skola fylla de kommande
scenerna. Den skenbara nyckfullhet som genomgår
Shakespeares diktning är musikerns nyckfullhet.
Den sträcker sig även till titlarna, som oftast
ärobetydelselösa och, när de icke helt enkelt äro ett
namn, ge en ironisk gest: Vad ni vill, Som ni
behagar, .Kärt besvär förgäves, En vintersaga. Det
säger lika litet som opus 23.

Shakespeares fortsättare äro icke de tyska
Sturm-und-Drang-männen, inklusive den unge
Schiller och den unge Goethe, vilka trodde att hans
egenart låg i oväsen och skrål, meningslösa avbrott,
vilda språng i rum och tid, ett huller om buller av
bjärta scener. Götz är en förträfflig dramatise-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 19:37:06 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/shakebrun/0046.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free