- Project Runeberg -  William Shakespeare : liv, drama, teater /
61

(1924) [MARC] Author: August Brunius
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

utnyttjades och att sålunda innerscenen och
balkongen drogos in i spelet, så fort det passade.
Några tyska forskare ha till och med förfäktat att
de flesta dramerna äro skrivna med tanke på
enpraktisk alternering mellan de olika scenrummen, att
med andra ord flera utomhusscener som spelades på
plattformen tillkommit eller inskjutits för att ge
tid till den inre scenens ordnande för en ny
situation. Huru därmed än må förhålla sig, säkert är
att genom de olika scenrummens rätta användning
handlingen fick ett åskådligt förlopp och
utförandets snabbhet underlättades. Andra akten i Romeo
och Julia ger den bästa bilden av detta. Balkongen
betyder här Julias balkong, innerscenen hennes
sovrum. I första Qvarton heter det, sedan hon tömt
flaskan med sömndrycken: »Hon faller ned på sin
säng innanför förhänget (within the curtaines)».
Så snart detta passerat, drogs förhänget för, och
grevinnan Capulet och amman kunde omedelbart
framträda på plattformen. Efter deras samtal drogs
åter förhänget åt sidan och avslöjade Julias sovrum
där hon ligger skendöd.

Vår tids teaterteknik har haft svårt att lämpa
sig efter Shakespearedramats säregna fordringar.
Längden, scenernas omväxling, den yttre
apparatens fullständighet har skapat mycket bryderi. På
det hela taget har man sökt reda sig med en banal
realism och mot längden med strykningar och
omstuvningar. Men enstaka försök ha förekommit
att i någon mån närma sig Shakespeare-teatern och
dess teknik. Särskilt har den tyska teatervärlden
experimenterat med detta. Redan 1840
konstruerade Karl Immermann i Diisseldorf för en
föreställning av Trettondagsafton en scenanordning
som han ansåg närma sig Shakespeare-tidens.
Sedan den ofta nämnda teckningen av Swan-teatern

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 19:37:06 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/shakebrun/0063.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free