- Project Runeberg -  William Shakespeare : liv, drama, teater /
71

(1924) [MARC] Author: August Brunius
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

det hopplösa i att huta åt en kvick och omtyckt
clown med förbudet: Inga tillägg få göras! Det
var mera praktiskt att ge honom anvisning på de
ställen där hans skämtlynne fritt kunde få göra
sina egna kaprioler.

På samma sätt framträder författarens praktiska
teatérblick i clownens roll i Trettondagsafton. Man
kan inte betvivla att han hade en bestämd
skådespelare i tankarna då han skrev rollen: en person
som uppenbarligen haft en märklig förmåga att
förställa sin röst, kanske rent av varit buktalare,
eftersom han lurar den fångne Malvolio genom att
själv osedd föredraga en dialog mellan två olika
röster. Samme clown sköter om alla de
musikaliska mellanspel som äro rikt inströdda i stycket.

En tillfällighet har visat att Shakespeare »tod
ganska väl anskriven hos sina komiska kolleger.
En satirisk studentkomedi The Return from
Parnassus (spelad 1602 i Cambridge) återger ett
diktat samtal mellan Richard Burbage och komikern
Will Kemp och några studenter som söka
anställning som skådespelare. Därvid hånar Kemp
universitetsfolket som inte kan göra bra pjäser och
tillägger: »Nej, där slår dem alla vår egen kamrat
Shakespeare — ja, och Ben Jonson med». Denne
Will Kemp har bevisligen spelat Dogberry
(Surkart) i Mycket väsen för ingenting.

I ett annat avseende har Shakespeare tagit sig
an den populära nationella smaken och sökt göra
det bästa möjliga av den: jag menar idrottsfolkets
urgamla förkärlek för slagsmål, stridsscener,
tumult, dueller, brottningar. För oss ha dessa
upptåg blivit en del av Shakespeares egen
diktarpersonlighet, men det är lika troligt att han tog med
dem som praktisk teaterman, utan något personligt
intresse för just dessa uppträden. Han gav i alla

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 19:37:06 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/shakebrun/0073.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free