- Project Runeberg -  William Shakespeare : liv, drama, teater /
85

(1924) [MARC] Author: August Brunius
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

upplysande stoff. Efter gatuslagsmålet i Romeo
och Julia och de oroliga masseffekterna i Julius
Caesar och Coriolanus, efter vålnadens första
uppenbarelse i Hamlet och häxscenen i Macbeth följa
regelbundet sådana lugna utredningar där själva
handlingens trådar läggas upp och knytas. I
regeln hållas hjälten och hjältinnan undan från dessa
första scener, men äro dock nära intresset, och
plötsligt stå de framför oss. »De älskande ha mötts
för första gången, men deras familjer ligga i
dödlig fiendskap; hjälten synes ha nått toppen av
framgång men börjar umgås med tanken att röja
sin härskare ur vägen; den gamle kungen har
fördelat sitt rike mellan de två falska döttrarna och
har förskjutit sitt enda trofasta barn; hjälten har
insett sin heliga plikt att hämnas ett brott, men är
led vid livet — och vi fråga oss själva: hur skall
det nu bli? Vad skall följa av detta?»

Bradley som formulerar denna korta översikt har
med skarpsinne och finhet analyserat
konstruktionen i de stora tragedierna. Han har kommit till
resultat som tidigare undgått de flestas
uppmärksamhet. Det faller ju genast i ögonen att
handlingen i ett Shakespeare-drama består i en mäktig
rörelse av en grupp krafter fram till en kris,
varefter följer en reaktion, avslutad med en katastrof.
I Julius Caesar och i Macbeth är krisen själva
mordet, i Hamlet skådespelsscenen då han fått
visshet, i Romeo och Julia de älskandes bröllop, i
Antonius och Kleopatra Antonius’ förmälning med
Octavia. Efter denna kris störtar handlingen nedåt
med större eller mindre snabbhet. Men denna
rörelse, först uppåt, så nedåt är egendomligt
sammansatt. Först och främst är den en vågrörelse
där scener med olika intensitet ständigt omväxla.
Spänningen når sin höjd på vissa punkter, men

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 19:37:06 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/shakebrun/0087.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free