- Project Runeberg -  William Shakespeare : liv, drama, teater /
86

(1924) [MARC] Author: August Brunius
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

omedelbart efter dem inpassas scener av låg
spänning eller fyllda av humor eller intim stämning,
tydligen avsedda att bereda lättnad och ombyte.
Bradley tolkar detta en smula mekaniskt som den
nödvändiga ersättningen för den moderna teaterns
mellanakter. Men det är kanske mest ett uttryck
för själva pulsslaget i Shakespeares arbetsmetod,
hans egen förmåga att värmas och svalna, att driva
på handlingen och att falla in i stilla grubbel.
Samma vågrörelse yppar sig i ett annat avseende.
Handlingen rör sig som sagt fram mot en kris
eller vändpunkt, efter vilken en viss avslappning i
intresset kan väntas inträda. Men detta motverkas
genom en sinnrik omkastning eller motstöt.
Bradley erinrar om att efter mordet på Caesar följer
scenen på Forum där Antonius rycker folket med
sig i en storm mot de sammansvurna; i Hamlet
mötes den spännande framgång som
skådespelsscenen haft av Hamlets oförmåga att taga hämnd
och olyckan då han dräper Polonius; Coriolanus har
knappt nått konungavärdigheten, förrän han retas
till ursinne av tribunerna och drives i landsflykt;
strax efter Romeos bröllop följer det uppträde som
leder till Mercutios död och hjältens förvisning.
På detta sätt bevaras handlingens böljerytm under
de första tre akterna. Det är icke som i klassisk
konst en rak obruten linje fram till katastrofen;
Shakespeares konst är rikare och, även på denna
punkt, mera mystisk än all annan dramatik,
Euripides möjligen undantagen.

En svaghet i hans konstruktion framträder ofta
i dramernas fjärde akt, där handlingen vilar och
intresset slappnar. Shakespeare har lika litet som
andra dramatiker lätt för att sluta ett drama med
den rätta snabbheten och fulla effektiviteten. Även
i det stora mästerverket Othello fördröj es katastro-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 19:37:06 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/shakebrun/0088.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free