- Project Runeberg -  William Shakespeare : liv, drama, teater /
108

(1924) [MARC] Author: August Brunius
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Han förvisar dem båda ur landet. Efter deras avresa
bereder sig kungen att undertrycka uppror i Irland. Han
behöver pengar och lägger handen på egendom (kommen
från den nyss döde John av Gaunt), som egentligen tillhör
Bolingbroke. Under det kungen är borta i Irland,
landstiger Bolingbroke, hans parti växer, de båda härarna
mötas, kung Richard tages till fånga och avsattes,
Bolingbroke blir kung. Henrik dödas till sist.

Hjälten i detta nya drama är märklig som den
fullkomliga kontrasten till Richard III. Därmed är
icke sagt att han är något ideal vare sig som konung
eller människa. Han uppträder hänsynslöst och
med en alltigenom överdriven känsla av
kungavärdighet och legitimitet. Han är behärskad av ett
slags mystisk fåfänga som hindrar honom att taga
raska mått och steg mot upproret i tro att
stenarna i hans egen mark skola resa sig till hans försvar
och Gud själv sända honom änglalegioner. När
sådan hjälp uteblir och han i parlamentet får sig
sin abdikation förelagd, ber han om en spegel »att
visa mig vad anlet jag har fått, när det förlorat
allt sitt majestät». Det är något av kvinna i de
sköna poser han intar; han älskar den falska
skönhet som frodas i de kretsar där livet flyter för lätt
och hinderfritt. En andens aristokrat sålunda, med
de typiska aristokratiska svagheterna — kanske,
den första aristokraten i världslitteraturen. Richard
II är på samma gång en förstudie till Hamlet, ty
han är en reflexionens slav och mästare. Han har
i sin makt en flödande poetisk talegåva som skapar
skönhet av varje ny upplevelse. Han tänker med
fantasien, av vilken han har ett övermått. (Brandl.)
I Richard II:s tredje och fjärde akter känna vi för
första gången denna moderna fläkt som skall tjusa
oss i de stora tragiska mästerverken: en dramatisk
lyrik som uttrycker ett hjärtas ångest och ett
överlägset huvuds stolta bittra skämtfullhet.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 19:37:06 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/shakebrun/0110.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free