- Project Runeberg -  Shamanismen i norra Asien : några drag ur shamanväsendets utveckling bland naturfolken i Sibirien /
vii

(1912) [MARC] Author: Jonas Jonsson Stadling With: Nathan Söderblom - Tema: Russia
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Inledning om “Makten och själen“, af Professor Nathan Söderblom

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

MAKTEN OCH SJÄLEN.


AF
Nathan Söderblom.

Engelske missionären Codrington iakttog hos melanesierna
såsom religiös grundföreställning mana, på svenska närmast
motsvarande folktrons uttryck “makten“ hos djur, hos människor,
i födan o. s. v. Den 1901 aflidne franske religionshistorikern
Marillier insåg först betydelsen af “mana“ för
religionsvetenskapen i stort och gaf däråt vidsträckt användning. Men
gemenligen knytes mana-hypotesen till den engelske antropologen
Maretts namn, som inlagt utmärkta förtjänster om analysen af
primitiv uppfattning. Bästa nyckeln till den primitiva magin och
religionen är tills datum den minimaldefinition Marett föreslår:
tabu och mana. Tabu är den farlighet, som kommer af att mana
finns hos en varelse eller ett föremål.

Är animismen såsom grundteori därmed afsatt eller
obehöflig? Nej. Sällan har i en ny vetenskap en hypotes haft större
användbarhet och lifskraft än den Tylor först omtalade i ett
föredrag år 1867, då han nämnde animismen. Man brukar nu
närmare särlägga processen i fråga i animatism (af animatus
lefvande): allt uppfattas som lefvande, och animism i egentlig
mening (af animus, anima, själ), som säger: allt har en själ, liksom
människan har en själ. Än i dag äro barn “animatister“ utan
att vara eller kanske någonsin blifva “animister“. Äfven de
primitiva uppfatta allt i naturen som lefvande väsen i analogi med

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 19:37:56 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/shamanism/0013.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free