- Project Runeberg -  Shamanismen i norra Asien : några drag ur shamanväsendets utveckling bland naturfolken i Sibirien /
9

(1912) [MARC] Author: Jonas Jonsson Stadling With: Nathan Söderblom - Tema: Russia
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - II. Det primitiva religiösa tänkandet. Animism och preanimism

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

SHAMANISMEN I NORRA ASIEN 9
lägsta kända utvecklingsstadierna, tänker: söker med samma ifver
som nutidsmänniskan finna orsakssammanhang i den omgifvande
naturen och dess företeelser. Men härvid har hon endast sin
dunkla kännedom om sig själf till utgångspunkt, och hennes enda
forskningsmetod består i öfverföring på den omgifvande naturen
och dess företeelser af sina egna attribut, sådana hon uppfattar
dem. Hon finner hos sig själf lif, känsla, tanke, vilja, handlings-
förmåga o. s. v., och detta enda för henne kända öfverför hon
mer eller mindre medvetet på den omgifvande naturen, som så-
lunda personifieras eller förmänskligas. Visserligen förekommer
mycket i naturen, som synes strida mot detta betraktelsesätt, men
naturmänniskan iakttager äfven mycket annat, som bibringar henne
den föreställningen, att t. ex. liflösheten i den oorganiska naturen
endast är skenbar. Himlahvalfvet är än klart, än mulet, än mörkt,
än ljust, det brinnande klotet gör sina regelbundna färder öfver
detsamma om dagen, månen, planeterna och stjärnorna om natten;
stundom förmörkas sol och måne, och stjärnor falla till jorden
liksom af fri vilja; floden forsar, hafvet brusar; vinden hviskar, och
stormen ryter som ett rasande vilddjur; träden vaja och klaga
för vinden; skär man i dem, “blöda“ de; löfven fladdra och prassla
som fåglar; klippblock och stenar hoppa och dansa utför berget;
jorden darrar och skälfver som en febersjuk människa; den orör-
liga stenen stötes mot stålet, och eldgnistan framfödes såsom
barnet af modren; elden rör sig, sprakar, bullrar och utsänder
lefvande och flammande tungor o. s. v. Den skenbara liflöshe-
ten hos vissa föremål är endast ett tillfälligt tillstånd, såsom
sömn eller svimning hos människor, eller endast simulerad, så-
som t. ex. hos igelkotten, hvilken inför faran rullar ihop sig till
ett klot och låtsas vara död, och i ägget, som förvandlas till fågel
är lifvet endast doldt under skalet. I värkligheten lefver allt på
ett eller annat sätt — potentielt eller aktuelt — på människovis.
Utgående från denna allmänna synpunkt har det primitiva
tänkandet utbildat den animistiska världsuppfattningen, hvilken
ännu är rådande bland de shamanistiska folkstammarna i norra
Asien.
Gent emot denna hittils allmänt erkända teori om den primitiva världs-
åskådningen har under de senaste åren uppträdt en ny teori om en ursprung-
lig mekanisk världsuppfattning, en primitiv “mago-dynamism“. Enligt denna

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 19:37:56 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/shamanism/0031.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free