- Project Runeberg -  Shamanismen i norra Asien : några drag ur shamanväsendets utveckling bland naturfolken i Sibirien /
19

(1912) [MARC] Author: Jonas Jonsson Stadling With: Nathan Söderblom - Tema: Russia
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - III. Andemakternas dualistiska indelning. Människosjälens ursprung och tillvaro efter döden. Olika begrafningsmetoder

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

SHAMANISMEN I NORRA ASIEN 19
Till giljakernas goda makter höra den dunkle världsguden
Kam, bergens “husbonde", Pol, hafvets gud, Tol, deras hemlands-
gud, Mif, och diverse förgudade djur, hvaribland björnen intar
främsta rummet, samt vissa genier och andar.
De onda andarnas klass kallas af tschuktscherna kelet (af
korjäkerna kala och af giljakerna milk och knin m. m.). Kelet
indelas i tre hufvudklasser: l:o sådana som vandra omkring osyn-
liga och framkalla sjukdom och död samt “gnaga“ på människornas
kroppar och själar; 2:o “blodtörstiga människoätare", som fordom
enligt en gammal sägen bodde eller ännu bo “långt bort“ och
ständigt “slåss“ med tschuktscherkrigare; 3:o andar, som hör-
samma vissa shamaners kallelse och bistå dem.
De onda andarna uppehålla sig, i likhet med de goda, än
på jorden, än öfver jorden och än under jorden.
Fornasiaternas föreställningar om världsaltet och skapelsen
äro, i likhet med alla shamanisters, mycket dunkla och sväfvan-
de. Enligt tschuktscherna o. a. finnas flera världar, placerade
öfver hvarandra i olika våningar, så att botten på den öfre bildar
den närmast nedres tak eller hvalf samt komunicerande med hvar-
andra medels några öppningar i hvalfven. De bebos mäst af kelei,
som lefva i familjer och, likt landets invånare, lifnära sig af jakt
och fångst, men villebrådet är “människosjälar", som de föra
bundna till någon af världsvåningarna, hvarifrån shamanen möj-
ligen kan rädda dem.
De aflidna människornas andar, om hvilka endast dunkla
föreställningar råda, uppträda stundom i sällskap med kelet. I
allmänhet fruktas de mycket, äfven om de anses tillhöra goda
andar.
Ett särskilt slags onda andar äro de, som representera de
från Ryssland importerade smittosamma sjukdomarna. De anses
uppehålla sig “i väster". Andra kelet uppehålla sig i aflägsna
ödemarker och, dolda i bergskrefvor och jordrämnor, anfalla den
enslige vandraren, våldföra kvinnor o. s. v. Stundom uppträda
likväl kelet som välvilliga makter.
Korjäk-andarna uppträda än i synlig och än j osynlig måtto.
Deras materiella och andliga attribut äro ofta sammanblandade,
Korjäk-andarna, kalau, bodde först hos “den högste guden", men
han råkade i strid med dem och dref dem ned till jorden. (Epi-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 19:37:56 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/shamanism/0041.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free