- Project Runeberg -  Shamanismen i norra Asien : några drag ur shamanväsendets utveckling bland naturfolken i Sibirien /
48

(1912) [MARC] Author: Jonas Jonsson Stadling With: Nathan Söderblom - Tema: Russia
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - VI. Det professionella shamanväsendets utveckling - 1. Primitiva utvecklingsstadier (bland fornasiaterna)

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

si-**»
48 J. STÄDLING
Bland tschuktscherna, där familjen, strängt taget, ännu är
den enda samfälligheten, spelar familjekulten hufvudrollen. Inom
familjen äro härden och elden på densamma kultens medelpunkt.
Båda äro heliga, och elden, som aldrig får utbytas med en gran-
ne, är föremål för omsorgsfull vård och dyrkan. Detta gäller
den “ursprungliga11, genom gnidning framkallade elden, hvars värk-
tyg, drillen och eldbrädet, likasom elden själf äro kraftiga skydds-
andar och användas vid högtidliga ceremonier. Bland de heliga
tygen, som användas vid familjekulten, är trumman, en gåfva
från gudarna, det viktigaste: trumpinnen är “andarnas tunga11,
och trummans dofva ljud är “andarnas röst11. Familjekulten le-,
des af husfadern eller husmodern (i vissa afseenden intar hon
härvid främsta rummet). Vid de periodiska familjeceremonierna
förrättar familjefadren offren. Dessutom taga alla familjemedlem-
marna del i familjekulten och äfven använda trumman, hvaraf i
regeln flera exemplar finnas i hvarje familj.
Familjens öfverhufvud är således dess prest, som förrättar
offren och bönerna till familjens skyddsgudar, använder familje-
amuletterna o. s. v. Husmodren, som stundom (om hon är enka,
eller hennes man är frånvarande) fungerar som familjeprest, hand-
hafver dock i regeln besvärjelserna. På vissa bestämda tider och
dessutom vid utomordentliga tillfällen har familjen sina offerfäster,
hvarförutom grupper af familjer fira större offerfäster, till hvilka
stundom personer från angränsande folkstammar inbjudas. Dessä
sistnämnda storfäster, vid hvilka äfven idrottstäflingar af olika
slag förekomma, hafva karaktären af värkliga folkfester.
Vid familjens offerfäster taga alla familjemedlemmar—äfven
barnen — del. Familjetrumman trakteras då än af den ene och
än af den andre, hvarunder de öfriga sjunga olika melodier.
Nästan alltid försöker då någon af familjemedlemmarna att på
shamanvis träda i förbindelse med andarna, d. v. s. komma i
extas och därunder uttala obegripliga ord, som påstås vara an-
darnas språk. Härvid försöka de sig äfven ofta på att förutsäga
tillkommande ting o. d. ehuru dylika försök föga uppmärksam-
mas.
Alla till familjekulten hörande fäster och ceremonier äga rum
på dagen och i det stora yttre tältet.
Enligt Jochelson har familjekulten samma karaktär äfven

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 19:37:56 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/shamanism/0070.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free