- Project Runeberg -  Shamanismen i norra Asien : några drag ur shamanväsendets utveckling bland naturfolken i Sibirien /
53

(1912) [MARC] Author: Jonas Jonsson Stadling With: Nathan Söderblom - Tema: Russia
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - VI. Det professionella shamanväsendets utveckling - 1. Primitiva utvecklingsstadier (bland fornasiaterna)

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

SHAMANISMEN I NORRA ASIEN 53
omedelbart. I regeln brukar anden åter infinna sig och tvinga
den tvekande att lyda kallelsen.
Både unga och vuxna personer mottaga i de flesta fall kallelsen
mycket motvilligt, isynnerhet om den innebär befallning att för-
ändra lefnadssätt, anlägga vissa yttre tecken o. s. v. De kunna
då vägra att gripa till trumman, lämna de shamanska amuletterna
på marken, gömma sig, fly ut i ödemarken eller till något främ-
mande läger,
Föräldrar till shämankandidater förhålla sig olika. Hafva
de blott ett eller ett par barn, motsätta de sig afgjordt “den
kallande anden“ och med list eller våld söka kvarhålla barnen
vid deras vanliga lefnadssätt. Men kandidaten måste åtlyda an-
dens kallelse, “annars sjuknar han och dör“. Hjälper ej annat,
lämnar han hemmet, och “stundom beger han sig på andarnas
kallelse något hundratal kilometer ut i den vilda ödemarken’’.
I stora förmögna familjer med talrika renhjordar däremot kunna
föräldrarna anse det fördelaktigt att hafva sin egen shaman, som
skyddar familjen och dess egendom mot onda andemakter.
Förberedelsen för shamankallet är mycket påkostande och ofta
långvarig. Shamankandidaten öfverväldigas af tvifvel, ångest,fruktan
och bäfvan, såsom alla andra siare och profeter. Denna bäfvan och
skygghet — njirkilätingin — bibehålies länge. En ung shaman,
vid namn Teinjet, berättar, att han fortfor att vara “skygg" i
många år, sedan han blifvit shaman. Under offerhögtiderna flydde
han från lägret och dolde sig i ödemarken, men hans anhöriga
infångade och förde honom med våld till tältet för att shamanera
för gästerna.
Halft omedvetet och mot sin vilja undergår den unge sha-
mankandidaten en smärtsam och sjuklig omvandling: han för-
lorar allt intresse för lifvet, upphör att äta, tala och svara och
försjunker i dvala. Andra begifva sig ut i ödemarken under fö-
regifvande, att de ämna jaga o. s. v. Man måste då ständigt
bevaka dessa, ty annars gräfva de sig ned i snön, falla i sömn
och påstås kunna tillbringa flera dygn i letargisk sömn under
snötäcket. Då de uppvakna, hafva de ingen medvetenhet om
den tid, de tillbragt i långvarig dvala i ensamheten. Berättel-
serna om dylika fall bland unga shamaner äro nog stundom

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 19:37:56 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/shamanism/0075.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free