- Project Runeberg -  Shamanismen i norra Asien : några drag ur shamanväsendets utveckling bland naturfolken i Sibirien /
56

(1912) [MARC] Author: Jonas Jonsson Stadling With: Nathan Söderblom - Tema: Russia
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - VI. Det professionella shamanväsendets utveckling - 1. Primitiva utvecklingsstadier (bland fornasiaterna)

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

56 J. STADLING
t. o. m. nattkärl och exkrement, stundom som hans egen kropps
hemliga delar och tillika med dessa någon fantastisk figur såsom
’Svartegubben med näsan’, ’Flickan med flätan’, ’den Enögda’ och
’den Öronlösa’ o. s. v.“. Många af dessa bruka åstadkomma
knackningar eller diverse andra hokus-pokus, alldeles som “an-
darna“ vid moderna spiritistseanser. Andra och mera allvarliga
andar gifva råd och föreskrifter. Sjukdoms- och isynnerhet epi-
demi-andarna, hvilka äro skräckinjagande, kallas af tschuktscherna
“värkliga andar11 och “mordandar11, och dessa—särskildt smittor-
nas andar — äro icke shamanerna underdåniga och åtlyda icke
deras kallelse. Men de infinna sig likväl ofta själfmant och oför-
märkt vid shamanseanserna. Shamanens hjälpandar upptäcka
dem då och bistå honom i kampen mot dem. En dugande sha-
man har nämligen en otalig mängd af hjälpandar. 1 händelse
af behof kan han tillkalla dem alla, omgifva hela sin sofplats tätt
som med en mur med dem, så att utomstående makter ej kunna
nå honom hvarken från ofvan, ned?/’ eller sidorna.
Bland korjäkerna företer den religiösa kulten i hufvudsak
samma typ som hos deras närmaste nordliga grannar, tschukt-
scherna, ehuru såväl familjekulten som den professionella shama-
nismen till följd af främmande inflytande här deklinerat. Den
professionelle shamanen, utkorad och uppfostrad af andarna, har en
skyddsande, som vanligen uppträder i djurform. Shamanen har
icke här egen trumma eller ämbetsdräkt. De abnorma psykiska
anlagen och företeelserna uppträda äfven här. Magien med hela
dess aparat af sånger och besvärjelseformer härstammar från
världsformaren (“storkorpen"), som förlänade människan den till
hjälp mot de illvilliga andarna (kalau).
Bland giljakerna utköras likaledes shamanerna genom inspi-
ration och uppenbarelse under sömnen eller extasen, hvarefter
de till bistånd erhålla andar af olika art (keschn och kentsch).
Den förstnämnda sorten utför shamanens viktigaste uppdrag,
den senare däremot hjälper till vid mera underordnade saker.
Äfven här måste shamanen lyda andekallalsen vid äfventyr att
mista lifvet.
“Shamangåfvan är en börda11, säger Doktor Sternberg. “Ut-
bildningen till shaman-ämbetet utgör ett genombrott i den ut-
korades lif, ett genombrott, som åtföljes af mycket invecklade

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 19:37:56 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/shamanism/0078.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free