- Project Runeberg -  Shamanismen i norra Asien : några drag ur shamanväsendets utveckling bland naturfolken i Sibirien /
70

(1912) [MARC] Author: Jonas Jonsson Stadling With: Nathan Söderblom - Tema: Russia
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - VII. Shamantrumman och den kultiska shamanskruden

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

70 J. STADLING
allt järnet och dess klang. Det är också mycket vanligt icke
blott bland infödingarna i Sibirien utan äfven bland andra pri-
mitiva folk — och förekommer äfven bland allmogen i civilise-
rade länder — att skrämma bort onda makter genom att hamra
på stekpannor o. d. Men shamantrumman har tydligen en dju-
pare betydelse, hvars hela innebörd ännu är shamanernas hem-
lighet, som de högst ogärna yppa.
De meddelanden härom, som shamaner lämnat, äro ofta hvarandra motsä-
gande och därför mindre tillförlitliga. Olika symbolisk betydelse kan visserli-
gen af shamanen på skilda orter tilläggas trumman och dess tillbehör, men här-
om saknas ännu nödig detaljkännedom för ett slutgiltigt afgörande. Det viktiga
spörsmålet om trummans religiösa betydelse har nämligen ännu ej gjorts till
föremål för en omfattande och ingående jämförande specialundersökning, hvilken
naturligtvis måste gå hand i hand med shamanväsendets utforskande i allmänhet.
Redan shamantrummans förfärdigande är förenadt med cere-
monier, som tyda på dess religiösa betydelse. Den jakutske sha-
manen utväljer inne i urskogen ett gaffeiformigt lärkträd med upp-
till utbredda yfviga grenar, liknande utslaget hårpå ett människo-
hufvud, d. v. s. ett sådant träd, som stundom är afbildadt på shaman-
kostymen. När shamanen funnit ett träd af dylik form, hänger han
högtidligt sin skrud på detsamma och fastbinder den med ett rep,
hvarefter han offrar ett nötkreatur i trädets närhet, framsätter litet
vodka som offergåfva o. s. v. Därpå shamanerar han vid trädets
fot och därvid bestänker dess stam och grenar med det slaktade
djurets blod samt vodka, hvilket upprepas några hvarf. Allt detta
beledsagas med en hel rad af besvärjelser. Först sedan ceremo-
nierna slutförts, uthugger shamanen försiktigt af trädet ett till-
räckligt stort stycke för att däraf förfärdiga den ovalformiga ramen
till trumman.1
På liknande sätt anskaffas trävirket till det ena slaget af “hästpiskor" (det
andra slaget är af järn), som tillhör den burjätske shamanens parafernalia. Det
uthugges nämligen under vissa ceremonier ur en på rot stående björk;2 och ut-
huggningen måste ske med stor försiktighet, så att trädet ej dör, hvilket vore
1 Den lappske noiden utvalde, som bekant, för samma ändamål på bestämd
plats ett träd, hvars fibrer voro vuxna “medsols“, hvilket skulle antyda, att trä-
det var behagligt för solen och de himmelska gudamakterna.
2 Både björken och lärkträdet höra till de “rena“ eller “goda" träden, då
däremot t. ex. aspen hör till “de orena", som stå under onda andemakters välde.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 19:37:56 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/shamanism/0092.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free