- Project Runeberg -  Shamanismen i norra Asien : några drag ur shamanväsendets utveckling bland naturfolken i Sibirien /
76

(1912) [MARC] Author: Jonas Jonsson Stadling With: Nathan Söderblom - Tema: Russia
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - VII. Shamantrumman och den kultiska shamanskruden

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

76 J. STADLING
går“, säger Trosstjanski, “att shamandräkten är en ongon mot-
svarande den jakutska tangara" (amuletter, i hvilka andar ha sin
boning). “Och då shamanen ikläder sig dräkten, blir han del-
aktig af de andars kraft och bistånd, hvilka äro afbildade å
densamma, och tack vare hvilka han kan begifva sig både till
den öfverjordiska och underjordiska andevärlden och äfven inlåta
sig i strid med andarna. Och liksom hela dräkten i samman-
fattning är shamanens tangara, så är äfven hvarje bild å den-
samma i sin tur äfven en tangara, d. v. s. beskyddare11. Bland
bilder, som nämnde författare iakttagit å olika shamandräkter, och
de förklaringar rörande desamma, han erhållit af sakkunniga in-
födingar, tror han sig ha funnit människans skelett och olika
delar af hennes inelfvor tillika med skelett af foglar och kommer
till den slutsattsen, att å shamandräkten finnes skelettet af en
flygande människa afbildadt, och denna flygande människa kan
icke vara någon annan än shamanen. Och han anser vidare, att
detta skelett sannolikt “tillhör någon afliden shaman11.
Shamankostymen i dess helhet anser han föreställa en fogel-
hud. Och “då shamanen iklädt sig densamma, erhåller han
förmåga att flyga hvart han behagar och med sina andars hjälp
besöka alla de tre världarna: den öfre, den mellersta och den
nedre11. De från ärmarnas och kragens sömmar nedhängande
tofsarna och fransarna äro fjädrarna på denna fogelhud. Priklon-
ski säger bl. a., att “tofsarna på ärmarna beteckna gladans vingar11.
Denna förklaring står icke i strid med Trosstjanskis ofvan åter-
gifna mening. “Hela frågan11, säger Vasiljeff, “gäller ju, hvad
för slags fogelhud shamankostymen föreställer, och det är icke
alls omöjligt, att det kan vara huden af en människo-fogel, d. v. s.
af någon afliden shaman, som på samma gång är sin lefvande
ämbetsbroders skyddsande11.
De “svarta11 shamanernas skyddsandar äro ofta foglar af
skilda slag, såsom svalan, lommen, måsen, örnen o. s. v. Vid ett
par shamangrafvar, som jag påträffade inne i urskogen vid nedre
Lena, den ena tungusisk och den andra jakutsk (efter hvad in-
födingar senare meddelade), voro åtopparne af de pålar, som upp-
buro kistorna, anbrakta klumpiga träbilder af foglar, som sades före-
ställa lommen, d. v. s. shamanernas skyddsandar. Under en
längre tid efter shamanens död anses hans ande sväfva omkring

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 19:37:56 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/shamanism/0098.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free