- Project Runeberg -  Shamanismen i norra Asien : några drag ur shamanväsendets utveckling bland naturfolken i Sibirien /
87

(1912) [MARC] Author: Jonas Jonsson Stadling With: Nathan Söderblom - Tema: Russia
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - VIII. Det professionella kvinnliga shamanväsendet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

SHAMANISMEN I NORRA ASIEN 87
shamanernas benämningar äro: på jakutska åjun, på mongoliska
och burjätska bö och bilge, på tungusiska samman och chäm-
man, på tatariska kam, på altaiska kam och gam, på urjanchai-
ska cham, på kirgisiska basky o. s. v.
Häraf finna vi, för det första, att jakuterna, som använda
tatarska värbet chammä (af tat. kam-schaman), som betyder “sha-
manera*
1’, för att beteckna shamanens kultiska värksamhet, likväl
icke, såsom öfriga mongolturkiska stammar, kalla sina manliga
shamaner kam, utan hafva gifvit dem en egen benämning, ojun}
“Detta kan endast förklaras därigenom, säger Trosstjanski, att
bland jakuterna icke funnos några manliga utan endast kvinliga
shamaner, när de invandrade till det jakutska området1’. Af det
sakförhållandet åter, att jakuter, mongoler, burjäter, tunguser
och altai-tatarer hafva en gemensam benämning för sina kvin-
liga shamaner, medan de däremot hafva skilda benämningar för
sina manliga shamaner, torde man i likhet med Trosstjanski
kunna draga den slutsatsen, att bland sagda folkstammar funnos
endast kvinliga shamaner före deras utvandring från det ge-
mensamma urhemmet, då däremot manliga shamaner uppstodo
bland dem först efter förskingringen.
Äfven bland de fornasiatiska stammarna synes den kvinliga
shamanismens företräde framför den manliga vinna bekräftelse.
Inom familjekulten åtnjuter sålunda husmodern bland tschukt-
scherna, enligt Bogoras, lika rättigheter med husfadern men ut-
öfvar faktiskt större inflytande.
POTANIN följande hypotes:" Äro icke alla dessa benämningar — itoga, idogan
(på uranchaiska) och äfven det tatariska itygan (benämningen på stjärnbilden
björnen) varianter af en och samma form?" Potanin sammanställer m. a. o.
benämningen på jordgudinnan hos skilda altaiska och fenno-ugriska folk med
benämningen på stjärnbilder (hos tatarerna speciellt björnens stjärnbild; på den
chalkaska mongoltatariska munarten betyder utygan björn). Enligt urgamla
mongoliska och äfven kinesiska myter sammanställas vissa stjärnbilders gu-
domligheter likasom jordgudinnan med familjehärdens (eldens) skyddsmakter.
Att shamanväsendet är nära förknippadt med vissa gudomligheters ge-
nesis — likasom ifrågavarande shamanbenämningar äro förknippade med be-
nämningar på gudar — är mycket sannolikt. Men huru och i hvilken om-
fattning återstår ännu att utröna.
1 Jak. Ojun af of-hoppa; oiiin, oidobun — löpa fram och åter (Trosstjanski).
Dessutom betyder ordet ojun bland olika turkiska folkstammar lek, skämt, be-
drägeri, konstskicklighet, list, taskspeleri (Raddloff). Att shamanera heter på
jakut. kyr, som betyder både att hoppa och att göra “vidunderliga luftsprång".
Dessutom användes äfven ordet äkkiriä, som likaledes betyder hoppa.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 19:37:56 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/shamanism/0109.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free