- Project Runeberg -  Shamanismen i norra Asien : några drag ur shamanväsendets utveckling bland naturfolken i Sibirien /
88

(1912) [MARC] Author: Jonas Jonsson Stadling With: Nathan Söderblom - Tema: Russia
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - VIII. Det professionella kvinnliga shamanväsendet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

fWf, ■ "Cr
88 J. STADLING
I öfrigt är kvinnan likväl underlägsen mannen: hennes arbete är hårdare
och hennes föda sämre än mannens, hon behandlas ofta illa, och i synnerhet
är gamla kvinnors lott beklagansvärd. “Hon är ju bara en kvinna"! bruka
tschuktscherna säga. Bland korjäkerna förekommer endast den agnatiska familjen,
och bland tschuktscherna är den vida öfvervägande, ehuru äfven släktledning
på mödernet här förekommer. Någon matriarkalisk familjeorganisation förekom-
mer likväl icke.
Husmodren innehar vården om familjens helgedom, nämli-
gen härden och den heliga elden på densamma (d. v. s. den
ursprungliga gnidelden, som aldrig får utbytas med en granne)
samt de heliga tygen: trumman, familjeamuletterna o. s. v.
Hon är också därför mäst förtrogen med ritualen. Vid vissa fa-
miljehögtider börjar visserligen familjefadren traktera trumman,
under det husmodern dansar. Men sedan ombytas rollerna. Men
vid jaktfästerna tillkommer hufvudrollen kvinnorna. Det är näm-
ligen de som då vinlägga sig om att representera de andar, som
uppenbara sig och t. o. m. “åter uppväcka de dödade djuren11,
d. v. s. låta dem födas på nytt.
I Undantagsfall spelar husmodren ensam familjeöfverhufvu-
dets roll och därvid äfven förrättar alla familjeoffren, om hon näm-
ligen är änka eller hustru till en polygamist och har egen familj.
1 den samfällda kulten tar den professionelle shamanen bland
fornasiaterna, såsom förut påpekals, ingen ledande del. I regeln
brukar han dock afsluta familjens eller familjegruppens offe-rhög-
tider med shamanering nattetid och i mörker i det inre tältet, då
däremot den egentliga samfällda kulten förrättas i det yttre tältet
och under dagsljus eller eldsljus.
Den professionella shamanismen ingår sålunda icke såsom
väsentlig beståndsdel i den samfällda kulten, ehuru därvid, så-
som Bogoras visat, det primitiva allmänna shamanerandet ofta
kommer till synes, i det att litet hvar griper till trumman och
försöker sig på att shamanera. Vid vissa familjefäster bland
tschuktscherna hör det till ritualen, att husmodren, sedan offer
framburits ute i det fria åt goda makter, tilltäpper rökfånget i
tältet, släcker elden, fattar familjetrumman och shamanerar för
att utdrifva de onda andarna genom den öppna dörren.
Af särskildt intresse för ifrågavarande spörsmål är det fak-
tum, att de manliga shamanerna bland tschuktscherna och andra
fornasiatiska stammar hvarken hafva egen trumma eller egen
dräkt utan vid sina förrättningar som lån mottaga familjetrum-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 19:37:56 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/shamanism/0110.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free