- Project Runeberg -  Shamanismen i norra Asien : några drag ur shamanväsendets utveckling bland naturfolken i Sibirien /
111

(1912) [MARC] Author: Jonas Jonsson Stadling With: Nathan Söderblom - Tema: Russia
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - IX. Shamanen i verksamhet. Iakttagelser bland dalganer, jakuter och tunguser på tundran

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

SHAMANISMEN I NORRA ASIEN 111
han: “Dessa olika gåfvor, som aldrig burits på hästrygg, må de
behaga dig till beklädnad från hjässan till fotabjället!11 Dessa
saker stanna likväl kvar hos värden. På öfverlämnandet af hvarje
gåfva följer en trumhvirfvel. Erlik blir berusad, och shamanen
agerar den druckne fursten. Den sålunda blidkade underjordiska
härskaren ger nu den bedjande shamanen sin välsignelse och
lofvar honom “hjordarnas förökelse, hästarnas fruktsamhet” o. s. v.
Med fröjd och gamman återvänder shamanen och nu icke till
häst, som han brukar, utan på en flygande gås och trippar in
på tå, såsom sloge han ned efter en flykt i luften. Härvid här-
mas gåsens smattrande.
Så upphör shamaneringen, shamanen sätter sig, någon tar
trumman ur hans hand och därvid slår tre slag på den. Shama-
nen fortsätter att med hammaren slå sig på bröstet eller på han-
den, tills man tar ifrån honom den. Därpå gnuggar shamanen
sina ögon, såsom hade han nyss uppvaknat från en sömn, och man
frågar honom: “Hur har färden varit? Har den lyckats?,, Sha-
manen svarar: “Färden har gått lyckligt; jagblefväl mottagen!”
Tretjakoff skildrar en tungusisk shaman i trakten af Turu-
chansk på följande sätt: “Han utmärkte sig för ytterlig känslig-
het och liflig fantasi samt hyste en orubblig tro på andarna och
sin mystiska umgängelse med dem: hans världsåskådning var
exklusiv. Hängifvande sig åt de föreställningar, som hans hf-
liga fantasi skapade, var han ständigt skygg och fruktande, isyn-
nerhet på nätterna, då hans hufvud fylldes af drömsyner. Da
den för shamanering bestämda dagen närmade sig, förlorade sha-
manen sömn, försjönk i halfdvala och kunde sitta i timtal orör
ligt stirrande framför sig utan att yttra ett ord. Med ett uttryck
af trötthet och lidande öfver sitt bleka anlete och med sin skarpa
genomträngande blick gjorde denne man ett sällsamt intryck.
Men för närvarande finns det få värkliga shamaner . e e
leutiska shamanerna äro, enligt flera sakkunniga iakttagares vitt-
nesbörd, fullt öfvertygade därom, att de erhållit en ofvernatur ig
makt från andarna. “Den onde anden“, säger Gmelin plågar
dem våldsamt under natten, så att de skälfva och skri a i som
nen“. Tatarshamanen Tumtschugat omtalade, att den onde an-
den under shamaneringen uppenbarade sig för honom i skepna

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 19:37:56 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/shamanism/0133.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free