- Project Runeberg -  Sveriges handel och industri i ord och bild / Göteborg /
2

(1901-1907) [MARC]
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Det är först under de senare årtiondena, då mera än förr
personer med konstnärlig utbildning ställt sig i industriens
tjänst, som ett verkligt uppsving ägt rum å detta område,
hvilket på ett eklatant sätt visade sig vid bl. a. senaste
Parisutställningen 1900, där de allra flesta nationerna lagt
an på att framhålla konstslöjden just inom möbelfacket.
Hvad som förut ansetts vara utan betydelse, har nu
kommit till att betraktas som en exponent för konstslöjdens
höga ståndpunkt.

I Göteborg var det i detta afseende på samma sätt som
i öfriga delar af vårt land. De rike hämtade mönstret för
hemmets utstyrsel från främmande land, de öfriga nöjde
sig med anspråkslösa möbler utan karaktär och
originalitet. Snickare funnos naturligtvis, men de bedrefvo saken
rent hand t värksmässigt, utan ett spår af eller försök till
konstnärlighet.

År 1873 började Anders Selander en ”möbelhandel’’ af blygsamma dimensioner,
framförallt af billiga möbler. Han saknade ej konkurrenter, men saknade ej häller energi och
affärsblick. År 1876 upptogos i affären sönerna Axel Fredrik och ingeniören Frans Tlicodor
Selander, hvilka båda några år arbetat i liknande affärer i Amerika. Dessa äro nu sedan
Anders Selanders död firmans innehafvare.

Steg för steg gick affären framåt, — det ihärdiga arbetet fick sin belöning. Det visade
sig nödvändigt att ej längre basera affären på andras tillverkning, utan grunda den på en
egen fabrikation. Så tillkom firmans fabrik å Gårda — fabrikssamhället invid Göteborg, —
och så började firman uppträda som själfständig producent och sysselsätter som sådan
numera nära ett hundratal personer. Äfven denna verksamhet får anses ha lyckats
fullkomligt, i det den med hvarje år, som gått, väsentligen utvidgats.

Sedan 1898 arbeta äfven i firman, såsom dess blifvande öfvertagare, två af Axel
Selanders söner: Hugo Selander, som efter aflagd student-

examen studerat möbelarkitekturen och konstindustriens
utveckling på de viktigare platserna i Europa, samt
Selander, som likaledes genom vistelse i utlandet inhämtat
en rik fackkännedom.

Firmans kontor och utställningslager äro förlagda till
dess egen fastighet vid Köpmansgatan N :o 40, där hela
huset från källare till takås upptages af möbler, mattor,
gardiner etc., med ett ord, allt som kräfves för att
ögonblickligen kunna inreda en fullständig våning. Upplag af
dubletter och halffärdiga saker är inrymdt i Stadshuset
vid Postgatan. Då affären är belägen vid en så afsides
liggande gata, har firman funnit nödigt att anordna en
särskild skyltningslokal i Arkadpassagen, där fullständiga
rumsinredningar af olika slag utställas. Rikhaltigheten

D e 2

Gunnar Selander

Hugo Selander

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 19:41:05 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/shi/goteborg/0384.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free