Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
126 IIJALMAR SÖDERBERG
glömmer i hastigheten, att det här är fråga om en
transportabel helgedom och att arken var Jahves
reskoffert, och jag vet inte var Moses som praktisk
karl skulle ha gjort av lagstenarna under
ökenvandringen om inte just i lådan. Gressmann har nog
också böcker i kappsäcken när han reser! Och om
Moses, som troligt är, själv var den enda som kunde
läsa sina kråkfötter, fanns det ingen anledning att
plocka fram dem så ofta. Wellhausen gissade att
arken innehöll en "helig sten" — och stort annat än
heliga stenar ha lagtavlorna knappt varit för Israels
barn under ökenvandringen och långt senare. Det
är väl för resten överflödigt att nämna att det
knappt kan vara tal om andra lagar än dekalogen,
eller dess äldsta kärna, som Moses naturligtvis kunde
utantill som ett rinnande vatten.
Men det är för övrigt ett grundligt missförstånd
att beteckna lagens uppläsande av "gud" och dess
upprepande av Moses som en "muntlig
undervisning", vid vilken gud upplyser Moses om sin lag.
Den gamla sagan vet bättre besked än Gressmann
om den verkliga meningen med denna föreställning,
och med oemotståndlig, äkta antik oskuld säger
den saken rent ut:
"Och Jahve sade till’Mose: Se, jag skall komma
till dig i en tjock molnsky, på det att folket
må höra, när jag talar med dig, och så
tro på dig evärdlige n."
Glas: Ja, se det var ett par andra galoscher!
Birck: Onekligen. Där talar gud som en präst!
Men vi ha nu för tiden blivit så blyga för allt som
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>