- Project Runeberg -  Skrifter av Hjalmar Söderberg / Nionde delen. Forntid och saga /
136

(1919-1921) [MARC] Author: Hjalmar Söderberg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

136

IIJALMAR SÖDERBERG

Från detta sammanhang utgör berättelsen om ett
offer vid foten av berget, Ex. 24: 4—8, ett
besynnerligt undantag. Detta offer är om möjligt ännu
mera apokryfiska än Jetros offer i Ex. 18: 12. Ett
särdeles misstänkt intryck gör v. 5: "Och han
(Moses) sände åstad några unga män av Israels
barn, som offrade brännoffer, därtill ock slaktoffer
av tjurar till ett tackoffer åt Herren." Moses
offi-cierar således inte själv, utan låter "några unga
män" (!) sköta offret! (Skall detta vara det stora
tackoffret?) Men i nästa vers är Moses där igen
och utför själv blodsprängningssakramentet, och
därefter går församlingen upp på berget till
offermåltiden och får skåda Israels gud! Detta är
ett fruktansvärt sammelsurium. Offret,
blodsprängningssakramentet och den omedelbart följande
offermåltiden bilda naturligtvis en sammanhängande
kedja av rituella handlingar. Om offermåltiden ägde
rum på berget, så ägde också offret rum där, och
detta offer har just varit Israels stora tackoffer •—
och förbundsoffret tillika, den centrala handlingen
i den högtidliga gudstjänst, vid vilken Israel
reci-pierade i Jahvereligionen. Men den i mirakelstil
omgestaltade Sinaiberättelsen har helt naturligt ingen
användning för ett offer på berget •— den
"förtärande elden" och den "tjocka molnskyn", i vilken
gud talar med Moses, skulle kanske i så fall inte
ha gjort det åsyftade övernaturliga intrycket!
Åtminstone skulle Gressmann i så fall inte ha behövt
ta till någon vulkanisk eruption för att förklara
dem . . . Enligt den senare utbildade judiska
teologien var Jahvereligionen uppenbarad för Moses
av Jahve själv — därför skulle det till varje pris
döljas att Jahvereligionen redan på Sinai hade ett
altare, en helgedom och en präst. Men ined allt sitt
fromma svek förenade man lyckligtvis för mycken
vördnad för traditionen (och för liten skicklighet i

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 19:42:10 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/shskrifter/9/0140.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free