- Project Runeberg -  Reise-erindringer /
127

(1859) [MARC] Author: Christopher Hansteen - Tema: Exploration, Russia
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - VI. Reise til Kazán. — Tschuguni. — Levemaade paa Reisen. — Tscheremisser. — Tschuwascher. — Nielsen i Fare for at arresteres. — Et solgt livegent Fruentimmer

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

127

lngtede afNoser og Sukker. Den havde Lighed med det Engelste
Jngefærøl «(gjngerhsek) med Tilfætning af Rosenvand. Spiseligt Smor
kjende Russerne ikke. Deres Smor erholde de, ved at sætte en Krukke
med Flode ind i den varme Bagerovnz derved skilles Smorolien fra
Ostpartiklernez den ghdes af og sættes i en Jskjelder, hvor den storl-
ner. Men da dette Smor er ufaltet, bliver det snart harskt og ilde-
smagende, sog kan ikke bruges til Smorrebrod, hvilket Russerne ikke
kjende. Smør, tillavet inerne, kalde de Finskt Smer, og det findes
blot hos enkelte elegante Familier i de større Byer. Med den oven-
omtalte Frokost maatte vi derfor holde ud til vi om Aftenen kom i
Qvarteer, hvor da det samme Maaltid maatte gjentages, hvis der ei
undertiden var noget Vildt at erholde, som vore Betjenterknndesillavc

Om Eftermiddagen kom vi ved Landsbyen Jemhngasch til et Di-
striet, beboet af Tscheremisfer, et Folk, som først i Catharina
den 2dens Tid er ved Daaben udvortes omdannet til Christne, men
indvortes ere ligesaa fuldstændige Hedninger, som tilforn. De komme
kuns tre Gange i Kirken, sagde en Thde Postmester i denne Egnz
naar de fødes, naar de gifte sig, og naar de døe. For Resten ofre
de til deres egne Guderz til det onde Væsen, som de kalde Kremeti,
i en Skov. Der ofres Fol af Heste, Faar og andre mindre Dhrz
thi dette Væsen fordrer Blod. Denne Ofring foregaaer paa en med
Træer eller Pæle indhegnet Plads af 10 til 20 Favnes Gjennemsnit,
som har tre Judgange, en mod Vesten for de Ofrende, en mod Østen
for Offerdhrene og den tredie imod Syd for dem, som indbære Vand.
Denne Plads kaldes efter Guden »Keremet«z intet Fruentimmer tør
nærme sig denz Mændene maae i Forveien bade og rense sig. Fre-
dagen er fornemmelig den til denne Dyrkelse bestemte Dag, paa hvil-
ken derfor alt Arbeide hviler. Til det gode Væsen ofres paa fri
Mark blot Blomster. Disse Folk, som see særdeles godmodige ud,
have kulsorte glatte Haar, en meget mørk Ansigtsfarve, tale et Sprog,
som er beslægtet med det Finske. Saaledes kaldes Gud i deres Sprog
Jnma, paa Esthnisk og Finsk Jumal. De ere klædte i en lang hviid
Lærredsfkjorte eller Kaftan af grovt Lærred; som rækker lige til Ank-
lerne, dog uden Splitter paa Siderne nedentil, have et Skjærf om
Livet og Lærredsburer under Kaftanen, som Russerne. Fruentim-

nk Msskn » (

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 19:43:44 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/sibreiseno/0159.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free