- Project Runeberg -  Sidenvägen : en resa från Höga Pamir och Ili genom Sinkiang och Kansu /
81

(1977) [MARC] Author: Jan Myrdal With: Gun Kessle - Tema: China
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   
Note: This work was first published in 1977, less than 70 years ago. Jan Myrdal died in 2020, less than 70 years ago. Contributor Gun Kessle died in 2007, less than 70 years ago. Therefore, this work is protected by copyright, restricting your legal rights to reproduce it. However, you are welcome to view it on screen, as you do now. Read more about copyright.

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - VII. Vägar och år

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

ter, sade den gamle farmakologen Abdulrahman Kerim.
Sedan kan de steg för steg lära sig mer.

- Missionärerna, sade Gun, var oläraktiga. Därför gick det
också som det gick med dem.

Denna brist på läraktighet var inte något utmärkande just
för svenska missionärer i Kashgar. Den var typisk. Men den var
typisk endast under en bestämd historisk situation. Man kan
uttrycka det så att personer från Europa och Nordamerika i
allmänhet saknade förutsättningar att vara läraktiga i Kina och
Indien och andra av vad som nu är Tredje världens länder
från början av adertonhundratalet till mitten av
nittonhundratalet.

Det finns många möjligheter att iaktta hur synen på Asien
vänder. En är att gå till encyklopedierna. Slå upp ordet "Chine"
i Diderot-d’Alemberts redigt förnuftiga "Encyclopédie".
Artikeln skrevs av Diderot 1752, den är kort och saklig. Inte med
ett ord antyds att Kina skulle vara "konstigt". Det är stort. Det
har sin egen tekniska utveckling (sin stora kanal framförallt),
det har sina lagar och sin administration, men det är inte
underligt.

Ett sekel senare, år 1869, söker Pierre Larousse fortsätta
traditionen från Diderot-d’Alemberts arbete med "Grand
diction-naire universel du XIX siècle". Den som där slår upp "Chine"
finner en lärd och lång artikel. .. men redan på fjortonde
raden har Kina blivit "mystiskt" och "egendomligt". Det
främmande har blivit exotiskt.

Läraktigheten och lärdomen är inte detsamma. Den
läraktige är en som lär av och inte blott lär om. Det var inte
lärdomen som brast. Larousse är lärdare än Diderot. Men
kolonialismen omöjliggjorde läraktigheten. Det blev för den
"västerländske" läkaren lika omöjligt att gå i lära hos Jusup Hadji
för att studera botemedel mot vitiligo som det blev för den
europeiske diplomaten att följa kinesiskt ceremoniel när han blev
mottagen hos kejsaren i Peking.

Kolonialismen är ett ideologiskt system även; en väldig
överbyggnad av lagar och föreställningar och konster och olika sorts
sanningar som den koloniala utsugningen skapade. En över-

6 Sidenvägen

81

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 19:44:08 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/siden/0093.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free