- Project Runeberg -  Sidenvägen : en resa från Höga Pamir och Ili genom Sinkiang och Kansu /
87

(1977) [MARC] Author: Jan Myrdal With: Gun Kessle - Tema: China
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   
Note: This work was first published in 1977, less than 70 years ago. Jan Myrdal died in 2020, less than 70 years ago. Contributor Gun Kessle died in 2007, less than 70 years ago. Therefore, this work is protected by copyright, restricting your legal rights to reproduce it. However, you are welcome to view it on screen, as you do now. Read more about copyright.

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - VIII. Men är uigurerna kineser?

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

han-folket dess namn); Tang-dynastien (år 618-906);
Sung-dynastien (år 960-1279) och Ming-dynastien (år 1368-1644).
Men Kina, det kinesiska folkets kultur och tradition formades
också under många andra dynastier. De kunde vara turkiska
som Norra Wei-dynastien (år 387-557) då den specifikt
kinesiska skulpturtraditionen utvecklades. Mongolerna härskade
under Yan-dynastien (år 1271-1368); en tid av teknisk utveckling
och administrativa förändringar. Manchus hade herravälde och
dominerande inflytande under Ching-dynastien (år
1644-1911). Tibetaner upprättade välden i väster som lämnade sitt
bidrag till den kinesiska filosofiska traditionen och det vi känner
som Kina och kinesisk kultur är en skapelse av många folk och
nationaliteter.

Han-kulturen dominerade; han-folket hade den ledande
ställningen under de flesta dynastier och assimilerade också andra
folk och deras kulturella traditioner. Men Kina var under hela
sin långa historia en mångnationell enhet. Även under de
perioder då rikets enhet bröt samman och olika mer eller mindre
självständiga enheter skapades behölls banden mellan dem.

Sun Yat-sen erkände denna Kinas mångnationella karaktär.
För honom var hui ett folk, en nationalitet i Kina. Men Chiang
Kai-shek vägrade acceptera detta. Efter den kontrarevolution
han ledde år 1927 blev "hui-folket" till "de som trodde på
islam". Chiang Kai-shek och hans KMT bröt också i detta med
den demokratiska traditionen från Sun Yat-sen.

Under KMT-tiden blev han-chauvinismen en officiell
ideologi. Alla nationaliteter skulle steg för steg förvandlas till han.
Detta innebar grovt nationellt förtryck mot
minoritetsnationaliteterna. Ty även om dessa i och för sig är stora folk med
europeiska mått mätt utgör de dock en försvinnande minoritet
bredvid den väldiga majoriteten han.

Efter befrielsen är de olika nationaliteterna inom det
enhetliga men mångnationella Kina likvärdiga. Han, hui, uigur, tajik,
kazak är alla kineser med lika rättigheter. Men fortfarande är
kampen mot "stor-han-chauvinism" mycket nödvändig.
Uigu-rerna i Sinkiang är alltså kineser; men de är sannerligen inte
han!

87

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 19:44:08 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/siden/0099.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free