- Project Runeberg -  Sidenvägen : en resa från Höga Pamir och Ili genom Sinkiang och Kansu /
184

(1977) [MARC] Author: Jan Myrdal With: Gun Kessle - Tema: China
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   
Note: This work was first published in 1977, less than 70 years ago. Jan Myrdal died in 2020, less than 70 years ago. Contributor Gun Kessle died in 2007, less than 70 years ago. Therefore, this work is protected by copyright, restricting your legal rights to reproduce it. However, you are welcome to view it on screen, as you do now. Read more about copyright.

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - XVII. Vad är Khotan känt för? Siden, jade och mattor!

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

- Naturligtvis finns det på längre sikt problem med vår
tillverkning. Nu tillfredsställer vi i första hand den internationella
marknadens behov. Detta innebär att de utländska köpmännen
ger order på så och så många mattor av den och den storleken
och den och den kvaliteten enligt de och de mönstren genom
vår exportorganisation för mattor. Vi fullföljer sedan dessa
order. De mattor vi säljer är knutna enligt våra traditionella
mönster. Men de blir utvalda och också i viss mån modifierade
enligt de utländska beställarna.

- Om man ser på de olika handknutna mattornas utseende
ser man ju att de persiska är mest anlagda på att vara vackra.
De har en mycket hög kvalitet. Tekke Turkmen är strikta och
strama och är av extremt hög täthet i vissa fall. De afghanska
mattorna har ofta mycket stora mönsterelement och är lite
lösare. Vi har en egen tradition. Dels är våra färger annorlunda.
Vi har ofta starkare färger. Dels har vi inte bara de stränga
geometriska figurerna, vi har också av tradition en serie
formelement som binder oss samman med Kinas inland. Man kan
se det till exempel i molnornamentiken. Med detta vill jag inte
säga att Khotan är något slags "biand-konst". Här har vi en
egen tradition som är släkt med flera andra.

- Problemet för oss är att vi inte tillverkar annat än ett
mycket litet fåtal mattor för våra egna behov. Det är inte möjligt
just nu. Vi får arbeta enligt order. Detta innebär att det blir
köpare i Europa som bestämmer inriktningen på vad vi gör.
Därför arbetar vi samtidigt med att bevara och utveckla vår
egen mattradition. Den ser vi inte som tillverkning utan som
konst. Vi gör således en uppdelning. Här på väggarna har vi
mattor som våra gamla mästare utvecklar och som deras elever
studerar. Dessa mattor behåller vi. Vi för traditionen vidare.
Till dessa traditionella mönster som våra mästare utvecklar
använder vi enbart växtfärger. De är dyrare och de är ofta svåra
att framställa och de reserveras i första hand för denna typ av
mattor. De gamla mästarna resonerar fram mönstren. Vi är
medvetna om farorna. Vi såg hur det höll på att gå när vår
produktion bestämdes av Sovjetunionens mattinköpare. De
förelade oss mönster att knyta efter som inte hade något gemen-

184

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 19:44:08 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/siden/0212.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free