- Project Runeberg -  Sjælen og videnskapen /
4

(1918) [MARC] Author: Richard Eriksen
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Indledning

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

Men der eksisterer neppe nogen lærebok i psykologi
som gjør forsøk herpaa. Derimot skriver en av de
fornemste repræsentanter for den heromhandlede
psykologiske retning, Hermann Ebbinghaus, omtrent følgende om
bruken av ordet sjæl i psykologien: «Det lar sig neppe
undgaa leilighetsvis at bruke ordet sjæl om totaliteten
av de sjælelige fænomener. Man vil kanske si at dette
ord ved at brukes paa denne maate fuldstændig mister
den betydning det oprindelig hadde, og som de fleste
mennesker endnu tillægger det. Og dette er utvilsomt
rigtig. Men det vilde være fuldendt pedanteri at ta
anstøt derav eller endog at kræve ordets forvisning fra
psykologien. Eggeskallene efter overvundne standpunkter
av mange slags hefter endnu ved os i form av tidligere
dannede ord, som vi bruker i forandret betydning — —
og dette er en langt mere økonomisk og forstandig
fremgangsmaate, end om vi samtidig vilde modificere eller
omdanne vort ordforraad.»[1]

Det forekommer mig at være en noksaa letvindt
fremgangsmaate at avfærdige kravet paa størst mulig
overensstemmelse mellem ord og mening som «fuldendt
pedanteri». Man maa nemlig huske paa, at det som her
foreligger, ikke bare er et hensigtsmæssighetsspørsmaal,
men tillike et saklig spørsmaal. Mange psykologer og
med dem en stor almenhet er av den mening, at
bevissthetslivets kjendsgjerninger først blir forstaaelige ved at
henføres til et selvstændig sjælevæsen. Naar derfor
Ebbinghaus og hans meningsfæller vil slaa denne anskuelse
av marken, da vilde de skaffe sig et godt argument ved
at bevise i handling, at man kan undvære det
almindelige sjælebegrep og skrive om psykologi uten anvendelse
av ordet «sjæl» eller et dermed ækvivalent ord. Er dette
umulig — viser det sig med andre ord, at ogsaa de som
bestrider sjælens selvstændighet, er nødt til at tale og
skrive om sjælen som andre almindelige dødelige — da
tyder denne omstændighet paa, at deres opfatning av


[1] H. Ebbinghaus: Grundzüge der Psychologie, Bd. I, Lpz. 1902,
S. 17.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 19:50:16 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/sjaelvid/0012.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free