- Project Runeberg -  Sjælen og videnskapen /
56

(1918) [MARC] Author: Richard Eriksen
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Mekanicisme og vitalisme - Sjælen som association

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

56

Sjælen som association

altid danner det bevisste livs dunkle undergrund. Mens
vi anser den vilkaarlige spontaneitet som et tegn paa
aand, føler vi os gjennem den uvilkaarlige spontaneitet
mere i pagt med naturen, med dens stadig ynglende liv.
Likesom det ligger nær at søke ophavet til den
vilkaarlige spontaneitet i den uvilkaarlige, saaledes blir det et
spørsmaal om ikke ogsaa den mekanisk-materielle
verden kan utledes av denne. Man fristes til at anse livet
eller den uvilkaarlige spontaneitet som en oprindelig
verdenskime, som paa den ene side maa fortætte sig til
mekanisk materialitet, for paa den anden side at hæve sig
til bevisst aandelighet, likesom jo ogsaa planten maa
sende sine røtter ned i jorden for at kunne vokse opover
mot lyset. En slik opfatning av verdensevolutionen
overflødiggjør ingenlunde Gud som det heles ophav.

Sjælen som association.

Efterat vi i det foregaaende har betragtet
forskjellige momenter av betydning for sjælens forhold til
legemet, vender vi os nu til vor hovedopgave: at undersøke
spørsmaalet om sjælens selvstændighet paa grundlag av
de sjælelige fænomener ved en gjennemgaaelse og kritik
av forskjellige psykologiske skolers holdning til dette
spørsmaal. Det vil være indlysende, at det problem som
her hovedsakelig kommer i betragtning, blir jegproblemet,
fordi «jeg> er vor stadig tilbakevendende betegnelse for
det subjekt hvortil de psykologiske fænomener er knyttet.
Spørsmaalet blir hvilket meningsindhold vi forbinder med
ordet jeg og hvilken anskuelse om sjælens natur bedst
vil kunne tilfredsstille de sjælelige oplevelser, i kraft av
hvilke vi stadig bruker dette ord. Der gives intet
begrep som staar sjælebegrepet nærmere end jegbegrepet,
og man vil let indse det metodisk rigtige i at lægge
jegbegrepet til grund for en undersøkelse av sjælens
problem, naar man betænker at jeget er det
uundværlige og umiddelbare uttryk for det som hvert enkelt
menneske opfatter som sin sjæl. Ingen kan bruke ordet
jeg om andre end sig selv, og det selv man mener med

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 19:50:16 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/sjaelvid/0064.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free