- Project Runeberg -  Sjælen og videnskapen /
61

(1918) [MARC] Author: Richard Eriksen
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sjælen som association

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

61 Sjælen som association



tid gjennemgaat en videreutvikling. Navnlig har den
indgaat en nøie forbindelse dels med den mekaniske
verdensforklaring og dels med den Darwinske
utviklingslære. Der opstod saaledes en utpræget tendens til at
utlede alle sjælelige fænomener av oprindelig likeartede
elementer og deres indbyrdes forhold, likesom jo den
mekaniske verdensforklaring utleder de materielle
fænomener eller ting av atomerne og deres indbyrdes forhold.
Fornemmelserne blev for associationspsykologen de
«atomer», hvorav alle andre sjælefænomener skulde
utledes. Ikke bare forestillinger og tanker, men ogsaa
følelse og begjær blev ført tilbake til fornemmelser.
Utenfor disse elementer, deres indbyrdes forbindelser og
forhold, gives der ifølge associationspsykologien intet
sjælelig. Fremfor alt er enhver sjælelig proces, d. v. s.
ethvert forhold som indtræder mellem de forskjellige
sjæleelementer, at betragte som en passiv reaktion. Der
eksisterer ingen virkelig sjælelig selvvirksomhet. Enhver
association som knytter en forestilling til en anden, er
jo en rent passiv automatisk proces. Den er noget som
saa at si sker av sig selv uten nogen selvvirksom
ind-gripen av et jeg. Derfor sier vi jo ogsaa om
forestillingerne, at «de dukker op». Der er saaledes en viss
likhet mellem en associationsproces og en mekanisk
bevægelse ute i naturen, og associationspsykologien beherskes
av en utpræget tendens til at omgjøre sjælslivet til en
forestillingsmekanik, akkurat som naturvidenskapen søker
at forklare alle materielle processer som
bevægelsesme-kanik. Imidlertid er denne mekanistiske tendens i den
moderne associationspsykologi blit modifisert ved
anvendelsen av overveiende biologiske synspunkter. En
psykolog som Ebbinghaus f. eks., hos hvem
associationspsykologien gjør sig meget sterkt gjældende, betragter
sjælslivet fortrinsvis under biologisk synspunkt. *
En konsekvens av denne betragtningsmaate blir det
naturligvis ogsaa at associationspsykologien forsøker at
forklare alle høiere sjælefænomener ved hjælp av de
lavere, likesom jo Darwinismen i de høiere livsformer

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 19:50:16 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/sjaelvid/0069.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free